
Šiuo metu vyksta trečiasis Lietuvos energetikos agentūros kvietimas juridiniams asmenims pasinaudoti parama įsirengiant elektromobilių įkrovimo privačias stoteles darbovietėse. Šį kartą parama buvo padidinta nuo anksčiau buvusių 30 proc. iki 50 proc. finansuotinų išlaidų. Tiesa, norint pasinaudoti parama, reikės išsirinkti keliamus reikalavimus atitinkančią stotelę, tačiau tai padės užtikrinti ilgalaikį ir efektyvų infrastruktūros veikimą.
Pagrindinis reikalavimas – dinaminis galios valdiklis
Viena svarbiausių sąlygų, norint pasinaudoti parama, yra dinaminio galios valdiklio įrengimas. Jis turi būti sumontuotas ir veikiantis. Šis sprendimas leidžia optimaliai paskirstyti galią ir išvengti elektros įvado perkrovų, taip pat suteikia galimybę įrengti daugiau stotelių, neviršijant turimų resursų.
Pasak stoteles pardavinėjančios ir įrenginėjančios įmonės „Įkrautas“ vadovo Pauliaus Gūžio, itin svarbu apgalvotai pasirinkti įrangą, nes netinkamas sprendimas gali apriboti plėtros galimybes:
„Kartais klientai, neįvertinę visų techninių sąlygų ar ateities poreikių, įsirengia vieną ar dvi stoteles, tačiau vėliau, norint išplėsti tinklą, susiduria su problema – esama įranga nepalaiko reikiamų protokolų, o infrastruktūros plėtra nebuvo numatyta.“
Todėl prieš priimant sprendimą, verta pasitarti su specialistais, kurie padės įvertinti ne tik dabartinius, bet ir ateities poreikius. Be to, jei įranga parinkta teisingai, galima išvengti ir papildomų išlaidų – dinaminis galios valdiklis leidžia optimaliai išnaudoti esamą elektros įvadą, todėl dažnai nereikia pirkti papildomos galios iš ESO ar mokėti galios dedamosios mokesčio.
Pusė kainos, bet pagal iš anksto nustatytas projektų sumas
Lietuvos energetikos agentūra verslui finansuoja dalį įkrovos stotelių įsigijimo ir montavimo bei kitų susijusių darbų išlaidų. Trečiojo etapo metu, kuris truks iki 2025 metų rugpjūčio 29 dienos, paramos dydis siekia 50 proc. nuo anksčiau minėtų, finansuoti tinkamų išlaidų. Tiesa, parama yra skaičiuojama ne nuo rangovo pasiūlytos sumos, o nuo patvirtintų fiksuotųjų išlaidų įkainių.
Europos socialinio fondo agentūra, atlikusi rinkos analizę nustatė vidutines įkrovimo stotelių įrengimo kainas pagal stotelės galingumą, montavimo vietą – ar ji montuojama ant sienos, ar ant žemės, su dinaminiu galios valdymu ar be jo, ir patvirtino fiksuotus išlaidų įkainius, taikomus skirtingiems pareiškėjams.
„Pagal 2024 m. rugsėjo 5 d. paskelbtą kvietimą, smulkusis verslas, viešieji juridiniai asmenys ir nereikšmingą (de minimis) valstybės paramą galinčios gauti vidutinės ar didelės įmonės gali kreiptis ir gauti iki 50 proc. finansavimą, įsirengiant elektromobilių privačias įkrovimo prieigas. Pavyzdžiui, įmonė gali gauti nuo 992,97 eurų už kiekvieną įrengtą įkrovimo prieigą ant sienos ir nuo 1661,91 eurų – už kiekvieną įrengtą prieigą ant žemės“, – skaičius pateikė LEA Projektų administravimo skyriaus vyresnioji projektų vadovė Laura Bogušienė.
„Realiai įkrovimo stotelių su prieigomis kainos skiriasi, nes viena stotelė gali kainuoti 500 eurų, kita – 1500, trečia – net ir 3600 eurų be PVM. Ir kiekvieno kliento objektas, kuriame jis ketina įsirengti elektromobilių įkrovimo stoteles, skirtingas. Pas vieną klientą gali tekti kasti kelis metrus, pas kitą – ir šimtą metrų. Skiriasi kabelių ir kitų medžiagų kiekis, turimo įvado galia, arba reikia įrengti naują įvadą. Tačiau dažniausiai tikrai įmanoma „sutilpti“ į skiriamas paramos sumas, svarbiausia kreiptis į specialistus, jie padeda rasti geriausią sprendimą“, – pakomentavo „Įkrautas“ atstovas.
Kas gali pasinaudoti parama?
Dėl paramos įkrovimo infrastruktūrai juridiniams asmenims gali kreiptis visos įmonės, viešosios įstaigos, savivaldybės, NVO, švietimo ir kitos institucijos. Prieš priimdamos sprendimą, įmonės turėtų pasitikrinti Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre (KOTIS), ar jos turi minėtos pagalbos likutį, ten bus matyti, kokį finansavimą galima gauti. Paraiškos pildomos internetu Lietuvos energetikos agentūros svetainėje www.ena.lt. Taip pat svarbu iš anksto apsvarstyti, kiek įkrovimo stotelių planuojama įrengti.
Trečiajame kvietimų teikti paraiškas etape numatyta viešiesiems ir privatiems juridiniams asmenims paskirstyti kiek daugiau nei 12 mln. eurų.
Kiek laiko reikės laukti mokėjimo?
Po projekto įgyvendinimo norint gauti paramą reikės pateikti įrangos įsigijimo PVM sąskaitas faktūras, montavimo / įrengimo priėmimo-perdavimo aktą, įrangos techninės specifikacijos aprašą, įrengtos stotelės ir ženklinimo nuotraukas bei įrašą organizacijos socialiniame tinkle ir interneto svetainėje apie projektui įgyvendinti skirtą finansavimą.
Paraiškų vertinimo terminas yra 55 darbo dienos, tačiau į šį terminą neįskaičiuojamas laikas, kai pareiškėjas tikslina paraišką arba kai dėl papildomų duomenų reikia kreiptis į kitas institucijas. Praktikoje vertinimo trukmė gali skirtis. Specialistų teigimu, jeigu paraiška parengta tinkamai ir be klaidų, tai ji įvertinama net greičiau nei nustatytas terminas. Tačiau procesas kai kuriais atvejais gali užtrukti ir ilgiau – iki kelių mėnesių. Taip dažniausiai nutinka, kai pareiškėjams dėl netikslumų reikia tikslinti paraiškas, o Agentūra suteikia galimybę tai padaryti net ir kelis kartus.
„Pagrindinė priežastis dėl ko paraiškos vertinimo ir mokėjimo prašymo nagrinėjimo terminai gali būti ilgesni nei 55 darbo dienos, tai klaidos paraiškose ir mokėjimo prašymuose“ – pažymėjo Laura Bogušienė.
„Įkrautas“ ekspertai pataria: jeigu jau esate įsirengę įkrovimo stoteles su prieigomis, atitinkančias kvietimo sąlygas, teikdami paraišką kartu pateikite ir mokėjimo prašymą kartu su privalomais dokumentais. Tai gali žymiai sutrumpinti išmokos gavimo laikotarpį.
Kaip veikia parama?
„Trečiasis kvietimų teikti paraiškas etapas tikrai veikia. Vos paskelbus kvietimą, verslo užklausų kiekis stotelėms įsigyti išaugo apie 40 proc.“, – statistika pasidalino Paulius Gūžys.
LEA duomenimis, įpusėjus trečiajam kvietimų teikti paraiškas etapui, gauta beveik 770 paraiškų, kai per pirmąjį kvietimų etapą iš viso buvo pateikta 191 paraiška, o per antrąjį – 523 paraiškos.
Besiplečiantis elektromobilių įkrovimo stotelių tinklas Lietuvos įmonių stovėjimo aikštelėse rodo, kad parama veiksminga siekiant užsibrėžtų tikslų – mažinti bendrą išmetamų teršalų kiekį, prisidėti prie tvarios transporto sistemos kūrimo Lietuvoje ir skatinti elektromobilių infrastruktūros plėtrą šalyje bei sudaryti sąlygas gyventojams įkrauti elektromobilius darbovietėse.
Nuosava įkrovimo infrastruktūra paskatins daugiau įmonių darbuotojų pereiti prie netaršaus, elektra varomo transporto. Be to, galimybė įkrauti elektromobilį darbovietėje motyvuos vis didesnę gyventojų dalį atsisakyti vidaus degimo varikliais varomų automobilių. Ateityje elektromobilio baterijos papildymas taps dar paprastesnis, nes Lietuva iki 2026 metų kovo užsibrėžusi labai ambicingą tikslą – įrengti 53 tūkst. privačių įkrovimo prieigų.