Kiek senų genų liko naujuose automobiliuose – užtenka ir dviejų varančiųjų ratų

Kalbant apie naujus automobilius dažnai galima išgirsti mintį, jog visi jie tampa vienodi, o skirtingiems gamintojams būdingos savybės išnyko. Juk kalbant apie senuosius modelius, atrodo, kiekvienas turėjo savo išskirtinumą. Štai „Citroen“ pasižymėjo ekstravagantiškais sprendimais ir komfortiška pakaba, „Mercedes-Benz“ visada buvo ilgaamžiškumo etalonu, o „Jeep“, nuo kurio pavadinimo net kilo terminas „džipas“, dažnai pakeičiantis visureigio sąvoką, visada buvo žinomas dėl puikių pravažumo savybių.

Neigti naujuose automobiliuose pastebimą supanašėjimą būtų neteisinga, tačiau už to slypi priežastys, dėl kurių laimi pirkėjai. Štai kad ir viena didžiausių automobilių gamintojų grupių „Stellantis“ šiuo metu vienyja net keturioliką prekinių ženklų ir daugelis jų dalinasi platformomis ar atskirais komponentais. Tad iš šios pusės automobiliai tampa panašesni, o tuo pačiu ir pigesni bei kokybiškesni – dėl mąsto ekonomikos gamintojų bendradarbiavimas leidžia mažinti ir dalintis tyrimams bei gamybai skirtus kaštus. Tačiau net ir priklausantys dideliam koncernui, gamintojai, turintys gilią istoriją, išlaiko savo šaknis. 

Modeliai, išlaikę savo istorines šaknis

Štai jau minėto „Jeep“ šiuo metu siūlomų visureigių gamoje galima rasti ir dviem ratais varomą mažylį „Avenger“, ir legendinį „Wrangler“ ar prabangųjį „Grand Cherokee“. Kalbant apie pastaruosius du modelius ir jų pravažumą, turbūt, abejonių mažai kam kyla. Štai „Wrangler“ jau iš gamyklos išrieda pasiruošęs didžiausiai bekelei: grubios padangos, palėtinta pavara ir tokios funkcijos, kaip atjungiamas stabilizatorius leidžia įveikti sudėtingiausias kliūtis. Negana to, tikrą bekelei skirto visureigio dvasią liudija ir galimybė saloną plauti aukšto slėgio vandens srove.

Jo didysis brolis „Grand Cherokee“ prabangą derina su reguliuojamo aukščio pakaba bei išmania keturių varančiųjų ratų sistema, o galimybes bekelėje įrodė ir Lietuvos metų automobilio konkurse atlikti testai. Keliautojo ir visureigių žinovo Audriaus Sutkaus specialioje testų platformoje pastarasis modelis parodė vienus geriausių rezultatų tarp visų šiame konkurse dalyvavusių automobilių.

Du varantieji ratai – psichologinė kliūtis

„Kalbėti apie visais ratais varomus automobilius gan paprasta – su išmania elektronika ir teisingai pagamintais techniniais mazgais jie gali nuvažiuoti beveik bet kur, o dažniausias ribojantis faktorius visgi tampa vairuotojas. Ne veltui gimė posakis apie gerą visureigį ir tolimą kelią iki traktoriaus. Įdomumas prasideda važiuojant dviem ratais varomais visureigiais, kuriems, beje, taip pat padeda protinga elektronika, o jų naudai veikia ir fizika dėl mažesnės masės“, – pasakojo „Auto Bild Lietuva“ vyr. redaktorius Vitoldas Milius.

Ekspertas minėjo, jog dažnai dviem ratais varomų modelių galimybės yra daug didesnės nei atrodo jų vairuotojams ir tik dėl psichologinio barjero jais nedrąsu važiuoti į bekelę. Štai rudenį vykusiuose „Jeep“ automobilių mokymuose paruoštą bekelės trasą, kurioje netrūko tiek purvo, tiek smėlio kliūčių, turėjo įveikti visi šio gamintojo modeliai ir daugiausiai nuostabos kėlė būtent mažylio „Avenger“ pasirodymas. Šis miesto visureigis užtikrintai ropojo tais pačiais keliais ir vieškeliais, kuriuose lyg namie jautėsi didieji „džipai“.

„Didieji modeliai, varomi keturiais ratais ir turintys didesnę prošvaisą, leidžia jaustis ramiau. Atrodo, kad su visa bekelei pritaikyta įranga nebaisu imtis bet kurios kliūties. Tai kartais gali tapti spąstais – per didelis pasitikėjimas užliūliuoja ir galima neįvertinti kliūties. Važiuojant dviem ratais varomu visureigiu visada tampi atidesnis ir atsargesnis, labiau renkiesi trajektoriją, o rezultatas dažniausiai parodo, kad galutinį tašką pasiekia visi. Svarbu, kad vairuotojas suprastų ką daro – „užsodinti“ galima bet kurį automobilį“, – komentavo V. Milius.

Taigi, net ir mažiausiame savo modelyje gamintojas išsaugojo bekelės užkariautojų dvasią, kuria įsitikinti nebūtina nusukti nuo kelio: priekiniai žibintai sumontuoti taip, kad būtų sunkiau pažeidžiami, pavyzdžiui, išsikišusių medžių šakų, apatinė bamperio apsauga suformuota iš polimerinės medžiagos, kuri net ir po braižymų išlaiko savo spalvą. Stiprius gamintojo genus galima įžvelgti ir stebint kai kuriuos nepopuliarius šiuolaikinėje rinkoje sprendimus: automobilių ratlankiams vis didėjant, „Avenger“ apautas nuo 16 iki 18 colių skersmens ratais. Dėka tokio sprendimo padangos tampa atsparesnės bekelėje galinčioms pasitaikyti aštrioms kliūtims, o taip pat didėja ir važiavimo komfortas.