Kur dėti eisme nebegalintį dalyvauti automobilį?

Sena, nenaudojama transporto priemonė yra laikoma atlieka, kurią būtina tinkamai utilizuoti. Draudžiama ją naudoti mažaverčių reikmenų ar įrankių pasaugojimui ir pan., nes tai realus pavojus aplinkosaugai – teršalai gali pasklisti bet kuriuo momentu. Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) vadovės Ritos Zdanevičienės teigimu, daugiabučių kiemus užgriozdinusių tokių automobilių savininkai gali sulaukti ir baudų.

„Pirmą kartą bauda gali sieki nuo 70 iki 140 eurų, o toliau nevykdant prašymų – ir iki 300 eurų bei teisiniu keliu įmanomas transporto priemonės konfiskavimas. Visgi, savivaldybių duomenys rodo, jog didžioji dalis gyventojų paraginti pasirūpina senienų išvežimu ir ko nors griežtesnio netenka imtis. Mūsų asociacija padeda būtent tokiems vairuotojams, kurie patys nusprendžia tvarkytis ir laikosi nustatytų reikalavimų, pagal kuriuos per visą automobilio gyvavimo ciklą,  kol jis išardomas ir perdirbamas, privalu su juo elgtis pagal galiojančias taisykles“, – teigia R. Zdanevičienė.

Jei likimo valiai paliktų automobilių savininkų nustatyti nepavyksta, pradedama bešeimininkio turto pripažinimo procedūra. Tokios transporto priemonės specialiose aikštelėse saugomos metus laiko ir po teismo sprendimo perduodamos valstybės žinion.  

Pasak R. Zdanevičienės, pagal dabar galiojančią tvarką, deramas senienų utilizavimas  – visai paprastas, tereikia pasinaudoti prieš kurį laiką sukurtos efektyvios senų automobilių tvarkymo sistemos paslaugomis. AGIA suteikia galimybę nebenaudojamas transporto priemones priduoti kiekvienoje Lietuvos apskrityje. 

„Mūsų asociacija vienija įmones, užsiimančias eksploatuoti netinkamų transporto priemonių apdorojimo veikla. Tai apima senų automobilių surinkimą, gabenimą, ardymą, išmontavimą, atliekų rūšiavimą, ir pridavimą. Šis procesas dėl savo pobūdžio ir masto gali daryti reikšmingą poveikį aplinkai, todėl iš tai atliekančių subjektų reikalaujama turėti specialius įrenginius, veiklą vykdyti tik tam leistinose vietose, turėti taršos leidimus, licencijas, kvalifikuotus darbuotojus, teikti įvairias apskaitas bei ataskaitas, nuolat stebėti ir vykdyti teisės aktų reikalavimų pakeitimus. Tokių įmonių veikla kasmet yra tikrinama valstybės priežiūros institucijų, reikalaujama ataskaitų, įvairių kitų dokumentų, įrodančių tinkamą darbų atlikimą, – sako AGIA direktorė. – Vis dėlto, pavyko pasiekti, jog galimybių ir pasirinkimų, kur priduoti neeksploatuojamą automobilį bei jo dalis, yra išties daug. Dabar, tikrai, kur kas paprasčiau yra perduoti transporto priemonę supirkėjams ir gauti šiokį tokį atlygį, nei laikyti jį nenaudojamą kieme ir vėliau sulaukti administracinės nuobaudos.

Į stambiagabaričių atliekų aikšteles gyventojai gali atvežti ir panaudotus akumuliatorius, oro ir tepalų filtrus, pačius tepalus bei padangas. 

Aplink senus automobilius kiemuose žaidžiantys vaikai gali patirti traumų

Nenaudojama transporto priemonė iš tiesų yra potencialus pavojus tiek aplinkai, tiek sveikatai. Įvairūs tepalai ar kiti skysčiai gali užteršti gruntą bei požeminius vandenis, apnuodyti organizmą. Neretai bake gali būti užsilikę ir degalų, dėl ko padidėja rizika automobiliui užsidegti bei apgadinti šalia esantį turtą ar pareikalauti aukų. Be to, tokia transporto priemonė gali pajudėti, nukristi nuo atramos ir pan., kas taip pat labai pavojinga aplinkiniams, o ypač žaidžiantiems mažyliams.

Pagal taisykles transporto priemonė pripažįstama eksploatuoti netinkama, kai:

  • išregistruota iš kitos šalies registro, kaip nebeatitinkanti transporto priemonei keliamų reikalavimų;
  • išmontuota sudėtinių dalių naudojimui tam pačiam tikslui, kuriam jos buvo pagamintos;
  • supjaustyta į dalis;
  • sunkiai pažeistos pagrindinės transporto priemonės dalys ir remontuoti ekonomiškai nenaudinga;
  • neturi identifikavimo numerio (išskyrus istorines transporto priemones) arba jos savininkas nenustatytas;
  • laikoma nenaudojama pagal paskirtį ir kenkia aplinkai ir (ar) žmonių sveikatai.