VĮ „Regitra“ duomenimis, nepateikus utilizavimo pažymos šiais metais registracija panaikinta vos kelioms transporto priemonėms. Tuo tarpu pernai tokių iš registro išbraukta 1181, o užpernai – net 3476.
Specialistai automobilių valdytojų elgesio pokyti labiausiai linkę sieti su unikalių savininkų deklaravimo kodų (SDK) sistemos įvedimu, tačiau neatmetama, kad prie vairuotojų sąmoningumo prisideda ir aktyviai vykdoma švietėjiška kampanija, kurią atlieka ne tik įvairios šalies institucijos bei visuomeninės organizacijos, bet ir patys autogamintojai. Šiandien modernaus verslo siekiamybė – visiškas gamybos grandinių uždarymas, kuris leistų sugyventi dviem anksčiau nesuderinamiems veiksniams: ekonomikos augimui ir aplinkosaugos iššūkiams. Jau kuris laikas, kai žiedinėje ekonomikoje atliekų produktai tampa vertingais ištekliais.
„Didieji gamintojai net varžosi, kas pagamins kuo tvaresnį naują automobilį. Be to, apie žiedinę ekonomiką ir žalią kursą kalbama visur: pradedant mokslo žmonių tarpe, valdžios institucijose ir baigiant eiliniais vartotojais. Tikriausiai jau visi suprantame, kad baigėsi linijinės ekonomikos era, kai iškastinis kuras buvo pigus, o žaliavų gausu. Gaminiai iš jų buvo naudojami, o vėliau tiesiog išmetami. Visi šiandien suvokiame pavojingą tokių procesų įtaką šiltnamio efektui ir klimato kaitai. Visuotinė tarša jau pasiekė tokį lygį, kad toliau taip gyventi nebegalime, – teigia Rita Zdanevičienė, Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorė. – Nuolatos rengiame seminarus, kuriuose aiškiname, kaip tinkamai pasirūpinti atitarnavusia technika. Kalbame apie tai, kad per visą gyvavimo ciklą už transporto priemonės egzistavimą atsakingi tiek gamintojai, tiek pardavėjai, tiek ir patys naudotojai. O tvarkingai atsisveikinti su senu automobiliu nė kiek nebrangiau nei tai daryti nelegaliais būdais. Savo asociacijos nariams suteikiame visą būtiną informaciją, konsultuojame, o daugelį privalomų reikalavimų dėl automobilių importuotojų atsakomybių sprendžiame kolektyviai. Mes tiesiogiai rūpinamės nebeeksploatuojamų automobilių surinkimo tinklu ir tinkamu utilizavimo procesu. Būtent dėl to mūsų organizacijos nariai taupo – tiek įvairius resursus, tiek laiką“.
Pradėjus funkcionuoti SDK sistemai, vis daugiau transporto priemonių pardavėjų registruoja savo veiklą ir dirba legaliai. Per metus automobilių prekybos verslą legalizavusių verslininkų skaičius išaugo 22 proc., o įmonių – 5 proc. Bendrai automobilių prekybos veiklą vykdančių mokesčių mokėtojų PVM prievolė pernai išaugo 50 proc., t. y. 93,3 mln. eurų, tačiau veikiančių šešėlyje vis dar netrūksta.
„Viskas dėl nežinojimo ir įsisenėjusio mąstymo, kad tvarkantis individualiai pavyks sutaupyti. Drąsiai galime pasakyti, kad tokia veikla anksčiau ar vėliau taps nuostolinga, nes vis mažiau galimybių nesilaikyti teisės aktuose nustatytos tvarkos. Pagal Europos Sąjungos direktyvą ir Lietuvos teisės aktus, automobilių gamintojai ir importuotojai, o tuo pačiu ir padėvėtas mašinas perparduodantys verslininkai, privalo organizuoti ir finansuoti senų automobilių surinkimą, vežimą, tvarkymą bei visuomenės švietimą. Taip pat privaloma užtikrinti, kad asmuo galėtų nemokamai priduoti nebenaudojamą transporto priemonę. Automobilių pardavėjai šias prievoles gali vykdyti individualiai arba jungdamiesi į organizacijas ir joms pavesdami jas atlikti. Žinoma, tai kainuoja, tačiau rūpintis aplinkosauga privalu kiekvienam. Tie, kurie to nedaro, užkrauna papildomą naštą dirbantiems sąžiningai“, – sako R. Zdanevičienė.
Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba pastebi, kad pradėjus veikti SDK sistemai, atliekama vis mažiau ikiteisminių tyrimų, susijusių su automobilių prekybos sektoriumi. Taip pat per 2021 metus nustatyta žala valstybės biudžetui iš šios veiklos sumažėjo 23 proc., lyginant su 2020 metais.