Suprakaitavęs vidutinio amžiaus vyriškis įšoka į baltą Marselio taksi ir tiesdamas pluoštą pinigų paprašo atsipalaidavusio vairuotojo jį per 25 minutes nuvežti į oro uostą. Taksistą Danielį vaidinantis aktorius Samy Naceris bemat paruošia savo „Peugeot 406“ ir svilindamas padangas, nardydamas tarp tramvajų bei kitų automobilių nulekia.
Į šią legendinio filmo „Taksi“ sceną jo autorius Lucas Bessonas sudėjo ir veiksmą, ir kelionę šiluma spinduliuojančiais Prancūzijos Rivjeros keliais, ir komiškas veikėjų reakcijas.
Jei ne modifikuotas, sportiškas ir manevringas „Peugeot“, filmas „Taksi“ nebūtų prisimenamas kaip viena geriausių visų laikų prancūziškų komedijų net praėjus dviem dešimtmečiams po jo sukūrimo. Čia, kaip ir daugybėje kitų filmų, automobilis tapo ryškiausia juostos žvaigžde, rašoma pranešime.
Filmas ryškesnis nei tikrovė
„Taksi“ pasirodęs „Peugeot 406“ (vėlesnėse dalyse – „Peugeot 407“) dėl erdvumo, patvarumo, gero kainos bei kokybės santykio ir taip buvo populiarus tarp vairuotojų, bet filmas dar labiau išaugino jo paklausą. Tačiau tai pavyksta ne visiems.
Vienas įsimintiniausių automobilių kino istorijoje, „Atgal į ateitį“ laiko mašina virtęs „DeLorean DMC-12“, taip ir nesulaukė sėkmės keliuose. Futuristinės išvaizdos, nedažytas, nerūdijančio plieno Giorgetto Giugiaro kūrinys atrodė lyg į „Ferrari“ ar „Lamborghini“ besilygiuojantis superautomobilis, tačiau jo variklis turėjo vos 130 AG, kurių buvo mažoka ir pagal 1981-ųjų standartus.
Kad filmo herojus Martis McFly‘us galėtų įspūdingiau pasiekti 88 mylių per valandą greitį, kūrėjai originalaus motoro garsą net pakeitė į „Porsche 928“ V8.
„Atgal į ateitį“ pasirodžius kino ekranuose, „DeLorean“ jau buvo bankrutavusi. Įmonei pavyko parduoti vos 8975 unikalios išvaizdos „DMC-12“, kurių ne techninės savybės, o nepaprasta istorija dabar kolekcininkus labiau domina.
Suteikia prasmės
Automobiliai ryškiai matomi pačiuose įvairiausiuose filmuose, nepaisant žanro, siužeto ar laikotarpio. Juos režisieriai naudoja ir kaip bendro vaizdo detales, ir pagrindinius filmo herojus. Automobiliai yra tokie įprasti ir plačiai naudojami, kad kūrėjams jie tampa lyg tuščiu popieriaus lapu, kuriam galima suteikti kokios tik nori prasmės.
Filmų analitikas Thomas Flightas, išnagrinėjęs beveik šimto kino juostų automobilių prasmę, pastebėjo, kad jie virsta lyg simboliška veikėjų tąsa, pabrėžiančia jų ketinimus, charakterį ir silpnybes. Elegantišką Džeimso Bondo įvaizdį sustiprina prabangūs „Aston Martin“, o „Greitų ir įsiutusių“ serijoje lengvabūdžius gatvių lenktynininkus nuo tikrai technikai atsidavusių herojų skiria tai, kaip jie tobulina ir prižiūri savo automobilius.
„Automobiliai filmuose vaizduojami gerokai dažniau nei kitos transporto priemonės, bet vadinti juos transporto priemonėmis reikštų visiškai neįvertinti jų reikšmės kinui,“ – tvirtina T. Flightas.
Pagalvojus apie automobilius kine, dažniausiai atmintyje iškyla įspūdingos gaudynių scenos, bet jie naudojami nepalyginti platesniu kontekstu.
Gana įprasta, kad vadinamieji blogiukai vairuoja juodus prabangių markių sedanus ar visureigius, o netikėtas automobilio pasirinkimas sustiprina ir nuojautą, kad visa juosta kaustys dėmesį. Filme „Susikaupk“ Willo Smitho vaidinamas aferų meistras Nikis vairuoja ryškiai raudoną sportinį „Peugeot RCZ“, išsiskiriantį lenktu stogu ir prabangia salono įranga.
Kompaktiškas kupė buvo varomas net 270 AG varikliu ir iki 100 km/val. įsibėgėdavo tik per 5,9 sek. – toks galingas konkurentas iš „Peugeot“ buvo staigmena daugeliui prabangių sportinių automobilių gamintojų. O modelio pasirinkimas dar labiau pabrėžė juostos „Susikaupk“ permainingumą.
„Automobilis yra kostiumas. Jis gali daug atskleisti apie veikėją jam dar nepradėjus kalbėti, – pastebėjo ekspertas. – Automobilis yra vietovė, dramatiška scena. Veikėjai žvelgia į žiūrovus ir veiksmas, besirutuliojantis salone, yra toks įvairus, kaip ir žmonės, sėdintys jame.“
Šiuolaikiniai automobiliai kino žvaigždėmis tampa ne tik dėl techninių savybių, bet ir dizaino – ne vienas režisierius jau įvertino naująjį „Peugeot 508“ ir naudojo jį kaip pagrindinio herojaus automobilį. Nesunku numanyti, kad šlovinga ateitis filmuose laukia ir 2021 m. pasirodysiančio „508 Peugeot Sport Engineered“ – išskirtinio rinkos modelio, pasižyminčio didele galia ir ekologija.
Tampa legendomis
Kai kurie filmų automobiliai įgauna tokios gilios prasmės, kad laikui bėgant tampa tik dar žinomesni ir geidžiamesni. Vienas iš labiausiai vertinamų klasikinių „Ferrari“ modelių yra „Testarossa“. Prie jo populiarumo stipriai prisidėjo visame pasaulyje populiarus serialas „Majamio policija“, kuriame pagrindinis veikėjas Sonis vairavo baltą „Testarossa“.
Kultinį automobilio statusą įtvirtino „Ferrari“ įkūrėjas Enzo Ferrari, vaidmenį sukūrusiam aktoriui Donui Johnsonui asmeniškai padovanojęs tokį patį sidabro spalvos automobilį.
Tiesa, įdomu tai, kad D. Johnsono asmeninis „Testarossa“ aukcione 2014-aisiais buvo parduotas tik už 110 tūkst. JAV dolerių, o „Majamo policijos“ automobilis 2017-aisiais buvo įvertintas net 1,75 mln. JAV dolerių.
Juostoje „Dingti per 60 sekundžių“ parodomi net 50 įspūdingų automobilių, tačiau labiausiai žiūrovams įsiminė paskutinis modelis „Eleonora“ – 1967-ųjų „Shelby GT 500“. Lemtingą žingsnį, paskutinį darbą iki laimėjimo įkūnijęs automobilis iš tiesų net nebuvo originalus „Shelby“ modelis, bet nepaisydamas to, 2013-aisiais nežinomas pirkėjas už jį sumokėjo net 1 mln. JAV dolerių.