Sprogusi padanga – viena didžiausių vairuotojų baimių, rašoma pranešime. Nors ir nedažnai, tai gali atsitikti bet kuriam vairuotojui. Taigi reikėtų žinoti, ką daryti sprogus padangai ir kokių priemonių imtis, norint išvengti su tuo susijusių nelaimingų atsitikimų.
Kaip pajuntama, kad sprogo padanga, ir ką daryti, jei tai nutiko?
„Inter Cars Lietuva“ padangų specialistas Ignas Klimaika teigia, kiekvienas padangos sprogimas yra pavojingas, nesvarbu, ant kurios rato ašies tai įvyksta. Sprogus priekinio rato padangai, pajusite stiprų trūkčiojimą, o vairas suksis link sugedusio rato. Galinės padangos sprogimas bus juntamas sėdynėje. Pastebėsite, kad automobilis ima vinguriuoti ar važiuoti tarsi slidžia danga.
„Sprogus padangai, svarbiausia išlikti ramiems: neišsigąskite ir imkitės tam tikrų priemonių. Išlaikykite tinkamą vairavimo padėtį ir abiem rankomis valdykite automobilį. Neatsiloškite ir nevairuokite viena ranka, nes tai sulėtins reakciją“, – aiškina I. Klimaika.
Patariama lėtai nukelti koją nuo akceleratoriaus. Darykite tai atsargiai, nes staigiai atleidus pedalą gali sutrikti automobilio pusiausvyra. Nespauskite stabdžių pedalo. Nors tai instinktyvu, bet šis veiksmas tik sustiprins transporto priemonę į vieną pusę traukiančią jėgą. Pajutę, kad vėl galite valdyti automobilį, po truputį mažinkite greitį. Jei greitis mažesnis nei 40–50 kilometrų per valandą, galite pradėti atsargiai stabdyti.
Pasak I. Klimaikos, sprogus priekinei padangai, galite įjungti ir rankinį stabdį. Būkite labai atsargūs ir tai darykite tik jei šis stabdys veikia tik galinius ratus, nes tokiu atveju dalis apkrovos bus perkelta į galines ašis ir pašalins dalį priekyje.
Kodėl padangos sprogsta?
Padangos važiuojant gali sprogti dėl daugybės priežasčių, bet dažniausiai tai įvyksta netinkamai jas naudojant arba jei jos visiškai susidėvėjusios. Dažniausios padangų sprogimo priežastys: važiavimas esant per mažam padangų slėgiui, kieto ar aštraus daikto, pavyzdžiui, akmens, plytos, butelio ar metalo atplaišos, pervažiavimas, gamintojo rekomenduojamą viršijantis padangų oro slėgis, padangų gamybos defektai.
„Norėdami išvengti padangos sprogimo, niekada nebandykite pildyti padangos oro iš karto sustoję, nes oras padangoje yra įkaitęs. Pučiant, manometro parodymai gali būti klaidingai, todėl galite pripūsti per daug oro“, – teigia I. Klimaika.
Be to, sunkvežimio ar puspriekabės rato padangos sprogimas kelia didelį pavojų aplinkai. Sprogusios padangos dalys didele jėga išmėtomos dideliu atstumu, o kartais gali net prakirsti salono grindis. Geriausia 15–20 minučių palaukti, kol padangos atvės, ir tik tada bandyti jas pildyti oro.
Kaip išvengti padangos sprogimo?
Lietuvos autoservisus vienijančios platformos „Motointegrator.com“ atstovas Mindaugas Šerėjus pabrėžia, kad idealiu atveju padangos neturėtų sprogti. Tinkamai jas naudojant, užtikrinamas didesnis saugumas ir ilgesnis tarnavimo laikas. Neįmanoma užtikrinti, kad tai niekada neįvyks, bet yra keletas taisyklių, padėsiančių išvengti nenumatyto padangos sprogimo.
„Reguliariai tikrinkite oro slėgį – rekomenduojama kartą per savaitę ir prieš ilgesnę kelionę. Slėgį taip pat turėtumėte patikrinti, staiga stipriai nukritus temperatūrai. Kuo daugiau važiuojate, tuo dažniau reikėtų tikrinti padangų slėgį“, – sako M. Šerėjus.
Jei padanga pateko į gilią duobę arba kelyje atsitrenkė į kietą daiktą, kuo skubiau patikrinkite abi padangų puses. Pažiūrėkite, ar ant šoninių sienelių nėra išsipūtusių vietų (tai rodo, kad nutrūko kordas). Kartais, kai vienos automobilio pusės padangos patenka į duobę, priekinė padanga lieka nepažeista, o galinė – sugadinama.
„Nevažiuokite kelkraščiais, bet jei neturite kito pasirinkimo, darykite tai kuo lėčiau, kad sumažintumėte galimą poveikį. Nestatykite automobilio, prispausdami padangą prie kelkraščio bortelio. Galite pildyti padangas azotu. Tai padės sumažinti oro slėgio pokyčius, atsirandančius dėl lauko ir padangos temperatūros skirtumo važiuojant“, – pataria M. Šerėjus.