Šiemet gegužę Europos Sąjungoje (ES) įsigaliojus Bendrajam duomenų apsaugos reglamentui (BDAR), su jautresne reakcija į galimą asmens duomenų fiksavimą ir naudojimą gali susidurti ir vaizdo registratorius naudojantys vairuotojai.
Filmuokite, bet privalote apie tai įspėti
Draudimo ekspertai perspėja, kad šiuo metu kaip niekad svarbi ne tik asmens teisė į privatumą, bet ir pačių vairuotojų atviras deklaravimas, kad vaizdas yra įrašomas. Tai ypač aktualu profesionaliems tolimųjų reisų vairuotojams, kurie vaizdo registratorius dažnai naudoja stengdamiesi apsisaugoti ne tik nuo galimai nesąžiningų kitų eismo dalyvių, bet ir apiplėšimų, krovinio vagysčių.
Pasak BTA Užsienio draudimo žalų reguliavimo skyriaus vyriausiojo specialisto Giedriaus Deveikio, svarbu žinoti, kad asmens duomenimis laikomas ne tik žmogaus atvaizdas, vardas, kontaktinė informacija, bet ir unikalūs automobilio numeriai. Direktyvoje numatoma, jog asmuo turi žinoti, kas ir kokią informaciją apie jį renka, kokiais tikslais, kaip tvarko, taip pat gali paprašyti ją pašalinti, ištrinti.
Anot draudikų, vaizdo registratoriais užfiksuotų duomenų, šiukštu negalima viešinti, platinti socialiniuose tinkluose, taip bandant pamokyti ar įrodyti savo tiesą. Šie duomenys turi būti prieinami tik vilkiko savininkei kompanijai, policijai bei draudikams.
Įmonėms taikomi ypač griežti asmens duomenų tvarkymo reikalavimai, todėl be privalomo vidaus procesų bei taisyklių sustygavimo, komunikacija su išore turi būti labai aiški ir nedviprasmiška. Tai reiškia, kad apie vaizdo fiksavimą visi turi būti aiškiai informuojami ir pats paprasčiausias būdas tą padaryti – matomoje vilkiko ar kitos transporto priemonės vietoje užklijuoti apie tai perspėjantį lipduką, kuriame būtų nurodyta ir kontaktinė informacija. Šią praktiką plačiai taiko užsienio šalių vežėjai.
Tiesa, šis reikalavimas negalioja vaizdo kameroms, vilkikuose įrengtoms aklosioms zonoms apžvelgti.
Padeda išspręsti sudėtingus atvejus
Tai, kad vaizdo registratoriai yra efektyvi priemonė, padedanti atskleisti sunkiai įrodomas įvykio aplinkybes, draudikams teko įsitikinti ne kartą. Vieni tokių atvejų – kai tenka paneigti Kelių eismo taisyklėse iš anksto apibrėžtą kaltę, kad dėl eismo įvykio beveik visada atsakingas į galinę transporto priemonės dalį įvažiavęs vairuotojas.
„Ne kartą pavyko sėkmingai ginčyti pretenzijas, kuomet priekyje važiuojantis automobilis nesant kliūties staiga stabdo ir automobilis įvažiuoja šiam į galinę dalį. Neturint vaizdo registratoriumi užfiksuotos medžiagos tokioje situacijoje nebūtų įmanoma atmesti nesąžiningai pateiktos pretenzijos, nes įvažiavai į galą – kaltas. Didžiojoje Britanijoje nutiko, kad naujas „Range Rover“ nesant kliūties staiga stabdė greitkelyje. Tuomet pareikštą didelę finansinę pretenziją pavyko sėkmingai atmesti tik todėl, kad turėjome kito vairuotojo kaltę įrodantį vaizdo registratoriaus įrašą“, – teigia BTA specialistas.
Nepasiduokite spaudimui pašalinti vaizdo įrašą
Ir profesionaliems krovinių vežėjams, ir paprastiems vairuotojams vaizdo registratorius draudikai rekomenduoja naudoti nuolat, nes neįmanoma nuspėti, kada nutiks eismo įvykis. Vilkikų kompanijos gali investuoti į tokius vaizdo registratorius, kurie įsijungia net ir naktį nuo daviklio užfiksuoto judesio.
Specialistai savo ruožtu pataria būti apdairiems ir net pasikeitus tvarkai nepasiduoti spaudimui ištrinti vaizdo registratoriumi užfiksuotus vaizdus.
„Jeigu kokiomis nors aplinkybėmis imama manipuliuoti Bendruoju duomenų apsaugos reglamentu ir reikalaujama tučtuojau vaizdo įrašą ištrinti, nepasiduokite, nes galbūt tai vienintelis tikras jūsų nekaltumo įrodymas. Paaiškinkite, kad vaizdo medžiaga bus naudojama taip, kaip numatyta įstatymuose ir tik kaip įrodymas tiriant įvykio aplinkybes. Savo ruožtu pasistenkite kuo greičiau ją perduoti policijai bei draudikams“, – sako G. Deveikis.
www.auto-bild.lt