Ilgiausiame Lietuvoje bekelės varžybų maratone „4×4 Perimetre“ yra atskira įskaita vairuotojams–mėgėjams. Arba – tiesiog turistams, nes būtent taip ši įskaita ir vadinama – „Tourism“. Per 7 metų „4×4 Perimetro“ istoriją turizmo įskaitą išbandė per šimtą ekipažų. Visi jie važiavo standartiniais visureigiais, pritaikytais kasdienėms kelionėms, tačiau turėjo tam tikras modifikacijas.
Kokios yra svarbiausios, norint važiuoti itin prastais keliais ir bekelėmis? Apie jas puikiai gali papasakoti projekto „iGo2Dakar“ komanda, praėjusiais metais modifikavusi „Nissan Navara“ ir juo keliavusi po Pietų Ameriką 2018 m. Dakaro ralio maratono metu.
Svarbiausia – padangos
„4×4 Perimetre“ gali dalyvauti visi visureigiai, turintys keturis varančiuosius ratus. Standartiniai modeliai gali įveikti visą „4×4 Perimetro“ distanciją, tačiau vienas iš projekto „IGo2Dakar“ dalyvių Mindaugas Plukys, dukart įveikęs ir ilgiausią Lietuvoje bekelės maratoną, siūlo atlikti kelias minimalias modifikacijas.
„Siūlyčiau atkreipti dėmesį į padangas. Kasdieninės, skirtos važinėjimui asfaltu, gali nuvilti ant smėlio ar palijus, tad rekomenduoju pakeisti jas į skirtas bekelei, vadinamas AT („All Terrain“). Tai yra modifikacija, labiausiai padidinanti šansus pasiekti finišą“, – teigia M. Plukys.
Bent vienas „4×4 Perimetro“ orientacinis etapas vyksta tamsiu paros metu, tad būtini geri automobilio žibintai. Jeigu standartiniai šviečia nepakankamai efektyviai, galima ant stogo sumontuoti papildomus, kurie pagelbės naktį. Geras matomumas leis važiuoti greičiau, o šturmanas orientuosis lengviau.
Nepakenks ir įvairios apsaugos – variklio gaubto, dugno, bagažinės uždangalas (jeigu važiuojama pikapu).
Plukys taip pat siūlo padidinti automobilyje esančių USB bei 12V jungčių skaičių arba įsigyti įtampos iš 12V į 220V keitiklį – bene dvi su puse paros praleidžiant automobilyje, reikia dažnai krauti įvairius įrenginius, tad standartinėje įrangoje esančių jungčių gali nepakakti.
Svarbiausia – patikimumas
Vis tik svarbiausia dalis – automobilio patikimumas. Kai kuriuos elementarius darbus kaip pramušto rato ar perdegusio saugiklio pakeitimą reikėtų mokėti atlikti patiems, tačiau bet koks didesnis visureigio remontas yra labai imlus laikui. O jo „4×4 Perimetro“ varžybose nėra daug.
Kaip gerą pavyzdį M. Plukys pateikė projekto „IGo2Dakar“ automobilį. Tai buvo vos kelis tūkstančius kilometrų nuvažiavęs „Nissan Navara“, tačiau jo laukė nemenki išbandymai, kuriems reikėjo pasiruošti. Į variklį buvo supilta kokybiška „Valvoline“ alyva, uždėtos dugno apsaugos, bagažinės uždangalas, sumontuoti papildomi žibintai, amortizatoriai pakeisti į sportinius „Old Man Emu“ ir atlikta daug kitų modifikacijų. Projekto dalyviai patys atliko tik minimalius pakeitimus – praktiškai visi darbai palikti „Hardman“ dirbtuvių Kaune profesionalams.
„Varžybose reikia važiuoti. Jeigu visureigis nepatikimas, jokie mechaniko įgūdžiai negelbės – remontuojant automobilis nevažiuoja ir tik gaištamas laikas. Todėl bet ką modifikuojant svarbu užtikrinti, kad viskas būtų atlikta kokybiškai ir nemažintų patikimumo“, – pataria M. Plukys.
„Navara“ beveik 10 tūkst. kilometrų Pietų Amerikos asfaltu, smėlynais ir bekelėmis atlaikė be problemų. Šiandien jis, turėdamas solidesnę 20 tūkst. km ridą, dalyvauja įvairiose varžybose ir renginiuose.
Žinoma, „4×4 Perimetro“ turizmo klasėje dalyvaujančiam visureigiui tiek modifikacijų nereikia. Pavyzdžiui, 2016 m. M. Plukys dalyvavo „4×4 Perimetre“ su kitu „Nissan Navara“ pikapu – tuomet jam buvo pakeistos tik padangos. Ir to pilnai pakako norint pasiekti finišą.
2018 m. didžiausias Lietuvos bekelės maratonas „4×4 Perimetras“ vyks birželio 27-30 d., startas ir finišas vyks Druskininkuose. Varžybose dalyvaus per 30 automobilių ir motociklų ekipažų, maždaug trečdalis jų – turistinėje įskaitoje.