Istorinių automobilių vairuotojai ir vėl neaplenks jau daugiau nei du dešimtmečius, nuo pat 2004-ųjų, Lazdijus drebinančio didžiausio rajone renginio, kasmet sulaukiančio gausaus lankytojų būrio ne tik iš Lietuvos, bet ir iš kaimyninių šalių.
Tai tradicinė „Pasienio fiesta“, šiemet rengiama birželio 7-8 dienomis ir kurios įvairialypę renginių programą praturtins dar vienas skambus akordas – VšĮ „Saugus ratas“ rengiamas istorinių automobilių ralis, vyksiantis irgi dvi dienas.
Sugrįžta po 9-erių metų
Prisiekę šios šventės ir istorinių automobilių gerbėjai, ko gero, dar mena analogišką ralį, kartu su „Pasienio fiesta“ čia vykusį prieš devynerius metus, 2016-aisiais.
Tad ar galima du kartus įbristi į tą pačią upę?
„Mes ir nesirengiame bristi į tuos pačius vandenis, – sako istorinių automobilių ralio organizatorius, VšĮ „Saugus ratas“ vadovas Valdas Juozas Vilūnas. – Nuo pirmosios pažinties su šia iškilia nuoširdžių dzūkų švente ir jos dalyviais prabėgo beveik dešimtmetis, o ir ne visi pirmojo ralio dalyviai vėl važiuos istoriniais Lazdijų rajono pasienio keliais, šalia kurių kabojusios spygliuotos vielos dar neseniai skyrė lietuvius nuo kaimynų lenkų ir viso pasaulio.
Todėl naudodamiesi atsivėrusiomis sienomis ralio maršrutą nukreipsime ir į kaimyninę Lenkiją, aplankysime keletą žymesnių vietų, turėsime progos pabendrauti su ten gyvenančiais darbščiais lietuviais“.
Iki finišo – 300 km
Istorinių automobilių ralis startuos birželio 7 d. 18 val. Lazdijų miesto Nepriklausomybės aikštėje, kur kartu su „Pasienio fiestos“ muzikantais ir šokėjais senovinės technikos mylėtojai džiugins žiūrovus dalyvaudami šventiniame parade.
Šeštadienį ralistai dar sugrįš į Lazdijus, kur miesto parke stebės šventę vainikuosiantį koncertą ir, žinoma, išsidalys apdovanojimus.
O iki geidžiamų prizų istorinės technikos mylėtojų dar lauks dviejų dienų beveik 300 km žygis vaizdingiausiais Lietuvos ir Lenkijos keliais.
Didesnė maršruto dalis – apie 163 km. – šeštadienio pavakarę, kai palikę Lazdijuose šurmuliuojančią „Pasienio fiestą“ ralio dalyviai su specialiomis užduotimis per Seinus, Punską ir kitus miestelius patrauks Alytaus rajono link, kur jų lauks nakvynė Dapkiškių dvare ir svetingas jo šeimininkas Valdas Statulevičius.
Birželio 8-osios rytas ralio dalyviams prasidės dzūkų mariomis vadinamo, trečio pagal dydį Lietuvoje Dusios ežero vaizdais, kuriais, tiesa, nebus daug laiko gėrėtis. Mat netrukus, 10.30 val., jų lauks įdomios ir galbūt nemenkos įtakos dalyvių turnyrinei lentelei turėsiančios slalomo varžybos, kuriose istoriniai automobiliai atrodo itin egzotiškai.
Per Veisiejus į Lazdijus šeštadienį planuojama sugrįžti 17 val.
Tikrasis istorinių automobilių ralio grožis
Istorinių automobilių ralis – tai anaiptol ne didžiuliai greičiai ar posūkiuose nuo apkrovų cypiančios padangos.
„Istorinių automobilių ralis – tai visų pirma ne pirmos jaunystės, daug šilto ir šalto mačiusios, auksinių rankų meistrų naujam gyvenimui prikeltos, žvilgančios lyg ką tik nuriedėjusios nuo konvejerių technikos grožis“, – yra sakęs kadaise įspūdingą tokių automobilių kolekciją turėjęs tituluočiausias šalies sportininkas Stasys Brundza.
Ieškantys būtent šio grožio tikrai nenusivils apsilankę „Saugaus rato“ rengiamo ralio parade ar finiše miesto parke, o ir nespėję čia – paprasčiausiai stebėdami šalikelėje pro šalį plaukiančią tarsi upė įspūdingų automobilių koloną.
Egzotiški automobiliai, pagarsėję jų vairuotojai
Ralį puoš ne vien automobiliai, o ir juos vairuojantys. „Pasienio fiestoje“ žiūrovai regės net du ekipažus, kurie dalyvavo ir šiemetiniame Monte Karlo istorinių automobilių ralyje.
Monte Karlo serpantinus sėkmingai įveikusį ir itin didelio žiūrovų dėmesio susilaukusį unikalų 1978 m gamybos SAAB 96 V4 vairuos Tadas Vitkevičius, šio ralio bacila užsikrėtęs debiutiniame, prieš penkerius metus „Saugaus rato“ organizuotame istorinių automobilių ralyje, kurio maršrutas iš Vilkaviškio per Lenkiją driekėsi iki Veisiejų.
„Mūsų ekipažui labai patiko renginio formatas, puiki jo organizacija ir vyravusi itin draugiška atmosfera, todėl po debiutinių lenktynių gailėjomės tik vieno – per vėlai jį atradę“, – prisiminė T. Vitkevičius, puoselėjantis viltis, jog ir netrukus laukiančios lenktynės nebus prastesnės.
Tąsyk, o ir vėliau Tadas įvairiose lenktynėse vairavo žiūrovų itin pamiltą 1969 m. gamybos ZAZ 965. Tačiau ir dabar „kupriukas“ neliks užrakintas garaže, nes T. Vitkevičius jį patikėjo šeimyniniam Laimono ir Dainoros Malakauskų duetui.
Beje, šiemet Tadas debiutuoja su daugelio tokių ralių dalyviu šturmanu Vėjūnu Toleikiu.
Lazdijų gyventojai ir visi šventės dalyviai išvys ir dar vieną Monte Karlo ralyje šiemet debiutavusį šalies lenktynininką Andrių Vaitekūną. Jis į „Pasienio fiestą“ atvairuos tą patį, ribotos serijos vokiečių gamybos „Volkswagen Karmann Ghia Coupe“.
A.Vaitekūnui naviguos Domantas Kaminskas, kuris kartu su Andriumi jau neblogai pažįstamas šių ralių gerbėjams.
Švedijos automobilių gamintojų pasididžiavimą, 1960 m laidos „Volvo Amazon“, pristatys Rolandas ir Jokūbas Setkauskai, Saulius Kanišauskas su Mariumi Beniuliu demonstruos amerikiečių kultinį „Chevrolet Blazer K5“, nuolatiniai šių ralių dalyviai iš Utenos Andželika ir Vaidas Jurkos – „Mercedes Benz W124“, o Saulius Pauliukas su Ugne Bižaite-Pauliukiene – „Porsche 944 S2“.
Automobilių sporto gerbėjai gerai pažįsta tikrą bekelės vilką Merkį Saukevičių, kuris debiutuoja istorinių automobilių ralyje. Tiesa, šįsyk ne prie vairo, o navigatoriaus vietoje.
Kartu su M. Saukevičiumi važiuos dar vienas ralio debiutantas, įspūdingą 1993 m. gamybos „Youngtimer“ „Mercedes Benz SEL W140 V12“, kurio ratus suka net dvylikos cilindrų benzininis variklis, vairuojantis Mantas Bernickis.
„Tik neklauskite ką debiutantai veiks slalomuose su „banginiu“? Mantas žadėjo neužsivesti, neišjunginėti traukos kontrolės ir nemėginti V12 potencialo”, – vylėsi M. Saukevičius.
Nors dalyvių registracija dar nesibaigė, tačiau tikra uoga ant visos istorinių automobilių ralio kolonos neabejotinai taps bemaž šimtametis senolis, 1931 m. gamybos „Pontiac“, kurį vairuos šeimyninis Valdo ir Edvino Krakauskų ekipažas iš Lenkijos, Punsko miesto.