„Metų automobilio“ rinkimuose išmatuota, ką pirkti turėtų tie, kurie nori tylos automobilyje

„Lietuvos metų automobilio“ bandymų stovykloje – pats testų įkarštis. Pirmą kartą per 25-erius metus vykstančių geriausio automobilio rinkimų istoriją nuspręsta atlikti neįprastą bandymą: išrinkti tyliausią automobilį. Tiksliau, tokį, kuriame vairuotojas girdi mažiausiai pašalinių garsų ir triukšmų.

Bandymams „Vilnius TECH“ (Vilniaus Gedimino technikos universiteto) mokslininkai Lietuvos žurnalistų autoklubui, organizuojančiam rinkimus, paskolino įrangą, leidžiančią profesionaliai pamatuoti, kiek triukšmo prasiskverbia į automobilio saloną.

Triukšmo lygis pamatuotas visuose „Lietuvos metų automobilio“ rinkimuose dalyvaujančiuose modeliuose, šiemet jų – net 31. Kad matavimai būtų objektyvesni, nuspręsta triukšmą matuoti ir važiuojant miesto režimu, tai yra 50 km/val., ir užmiesčio režimu – važiuojant 90 km/val.

Galiausiai, kad būtų išvengta papildomų trukdžių, matavimai buvo atliekami taip: įsibėgėjus iki reikiamo greičio, automobilio akceleratorius buvo atleidžiamas ir šitaip niveliuojamas galimas triukšmas dėl greitėjimo.

Matavimus kruopščiai atlikęs „Lietuvos metų automobilio 2022“ komisijos narys Jurgis Paplaitis pasakojo, kad stebėtis išties buvo dėl ko. Pirmiausia dėl to, kad buvo paneigtas mitas, jog jeigu automobilis varomas elektra ir neturi vidaus degimo variklio, reiškia, jis privalo būti ypač tylus.

„Iš dalies tai tiesa, tačiau bandymas parodė, kad kai kurie elektromobiliai gali būti tokie garsūs, kaip tikrai galingus variklius turintys ne patys tyliausi benzinu varomi modeliai. Toks, pavyzdžiui, buvo vienas Vokietijos automobilių gamintojo elektromobilis, kuriame tam, kad būtų sukeltas sportiškumo įspūdis, salone važiuojant nuolat girdimas papildomas garsas. Gal taip ir sportiškiau, tačiau neabejotinai – ir triukšmingiau“, – konstatavo pašnekovas.

Visgi J. Paplaitis prisipažino, kad ir pats iki šio bandymo būtų drąsiai teigęs, kad elektromobiliai – patys tyliausi. Atlikus bandymą, jo nuomonė pasikeitė. Taip, vidaus degimo variklių neturintys modeliai išties tylūs, tačiau dėl to, kad baterijų pakai sveria net 300-500 kilogramų, stengiantis pagaminti ne per sunkų automobilį, neretai taupoma ir garsą izoliuojančių medžiagų sąskaita.

„Be to, kadangi matavome garsą riedėdami, tai yra, atleisdavome akceleratorių pasiekę reikiamą greitį, hibridiniai automobiliai apskritai išjungdavo savo vidaus degimo variklius ir tuomet tyla prilygdavo elektromobiliams“, – pastebėjo „Lietuvos metų automobilio 2022“ komisijos narys.

Matavimų važiuojant dviem skirtingais greičiais prireikė dėl to, kad neretai miesto režimu net ir triukšmingi automobiliai geba važiuoti sąlyginai tyliai, tačiau išaugus greičiui, tuojau pasigirsta ir švilpesiai, ūžesiai, kiti triukšmai.

Anot J. Paplaičio, tą akivaizdžiai parodo ir atliktas bandymas. Tiesa, skaitinė skirtumo išraiška atrodo ne itin didelė – 5-8 decibelai. Visgi automobilio salone sėdinčiam žmogui, anot J. Paplaičio, šis skirtumas atrodo išties juntamai didelis. Paprašytas įvertinti, kokie automobiliai buvo tylesni važiuojant didesniu greičiu, pasak eksperto, geriausius rezultatus pademonstravo didesni, talpesni modeliai.

Atlikto bandymo rezultatai – išties įdomūs. Paaiškėjo, kad tarp tyliausių „Lietuvos metų automobilio“ rinkimuose dalyvaujančių modelių atsidūrė ne vienas elektromobilis, tačiau tarp lyderių pavyko patekti ir dviem įprastais degalais varomiems automobiliams. Tuo pačiu, vienas elektra varomas modelis savo triukšmingumu prilygo ir itin galingus vidaus degimo variklius turintiems automobiliams.

Žemiausia bandymuose užfiksuota triukšmo riba siekė 53,2 decibelo. O kurie modeliai buvo patys tyliausi, kurie – triukšmingiausi, paaiškės jau lapkričio pabaigoje, „Lietuvos metų automobilio 2022“ rinkimams pasiekus finišo tiesę.

Geriausių septynių modelių paskelbimas numatomas lapkričio 17 d., o rinkimų finalas, kurio metu paaiškės „Lietuvos metų automobilis 2022“, „Tautos automobilis 2022“, „Metų visureigis“ ir kitų nominacijų nugalėtojai – lapkričio 27 d.