Susidėvėję amortizatoriai – ne tik pavojingos atliekos

Susidėvėję amortizatoriai yra pavojingos atliekos dėl juose esančio tepalo, rašoma pranešime spaudai. Negana to, seni amortizatoriai tiesiogiai kenkia kitiems automobilio pakabos elementams. Visgi dar yra vairuotojų, kurie neskiria amortizatoriams pakankamai dėmesio ir dėl to važiuojant patiria mažiau patogumo, stabilumo ir saugumo.

Amortizatoriai yra vieni svarbiausių automobilio pakabos elementų, nes sugeria spyruoklių svyravimą ir sustabdo jų perdavimą į kėbulą. Amortizatoriams užtikrinant ratų kontaktą su kelio danga ir neleidžiant pakabos spyruoklėms laisvai judėti, vairuotojai turi ne tik patogumą vairuojant, bet ir saugumą. Dėl susidėvėjusių amortizatorių stabdymo kelias, atsižvelgiant į tokius veiksnius kaip greitį ar kelio dangą, gali padidėti net penktadaliu. Maža to, sugedę amortizatoriai tiesiogiai kenkia ir kitiems automobilio pakabos elementams – vairo traukėms, stabilizatoriams ar šarnyrams.

„Kai amortizatoriai yra netinkami naudojimui, automobilis tampa nestabilus arba labai kietas važiavimui ir tik patikrinimo metu gali pamatyti, ar amortizatorius yra šlapias ir, ar iš jo išbėgęs tepalas“, – sako automobilių remonto ir priežiūros paslaugų įmonės „Autodiena“ meistras Stanislovas Konickis.

Pasak jo, dėl šalčių amortizatoriai gali užšalti, todėl pastebimai išauga jų keitimas autoservisuose. „Šaltasis sezonas gali turėti įtakos ir kuro filtrams, ypač esantiems dyzeliu varomose transporto priemonėse. Mūsų rekomendacija vairuotojams – amortizatorius patikrinti ir kuro filtrus pakeisti dar prieš šalčius, tačiau dauguma vairuotojų juos keičia tik tuomet, kai automobilio neužveda. Tiesa, procentas iš anksto keičiančiųjų šias automobilio dalis auga“, – teigia „Autodienos“ meistras.

S. Konickis taip pat pažymi, kad vairuotojai amortizatorius dažniausiai keičia autoservisuose, nes kai kuriuose automobiliuose, ypač naujesniuose modeliuose, tam reikia specialios įrangos ir sąlygų.

Pavojingos atliekos 

Automobilių amortizatoriuose, kaip ir tepalų filtruose, yra tepalo ir dėl to jie priskiriami pavojingoms atliekoms, kurias būtina tinkamai sutvarkyti.

„Remonto metu šias atliekas rūšiuojame, o susikaupus didesniam kiekiui juos priduodame atliekų tvarkytojams. Meistru dirbu jau beveik 12 metų ir turiu pastebėti, kad palyginti su ankstesniais metais, dabar kur kas daugiau perduodame amortizatorių ir kitų automobilinių atliekų jų tvarkytojams. Ir pačių atliekų surinkimas vyksta daug sklandžiau“, – sako autoserviso atstovas. 

Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovės Astos Pakštaitės-Marcinkienės teigimu, panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais, todėl seni automobilių amortizatoriai ir vidaus degimo variklių tepalų filtrai turi patekti pas pavojingų atliekų tvarkymo licenciją turinčias bendroves. Tačiau rinkoje dar yra nemažai autoservisų, kurie nesilaiko teisės aktų ir priduoda senus amortizatorius į metalo laužą.

„Ne tik amortizatoriai, bet ir tepalo filtruose esanti filtruojanti medžiaga irgi yra prisotinta alyvos. Filtrai yra susmulkinami automobilinėms atliekoms perdirbti specializuotoje įrangoje, tuomet atskiriami metalai, plastikas, iš filtruojančios medžiagos pašalinamos alyvos atliekos ir visa tai panaudojama dar kartą“, – kaip perdirbamos atliekos pasakoja bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

Amortizatorių ir filtrų, kaip ir kitų transporto priemonių atliekų (akumuliatorių, alyvos, plastiko, stiklo, padangų ir kitų) surinkimą ir tvarkymą finansuoja šių gaminių gamintojai ir importuotojai. Pagal Lietuvos teisės aktus per metus turi būti surinkta ir perdirbta 80 proc. visų į Lietuvos rinką atskirai patiektų amortizatorių, filtrų ir padangų. Baterijoms ir akumuliatoriams galioja 45 proc. užduotis. 

Netinkami naudojimui amortizatoriai, akumuliatoriai, metalai yra teigiamą rinkos vertę turinčios atliekos. Pavyzdžiui, atliekų tvarkytojai už toną senų amortizatorių moka iki 50 eurų. 

Šiuo metu daugiau kaip 450 autoservisų dalyvauja Gamintojų ir importuotojų asociacijos aplinkosauginio projekto „Mes rūšiuojam. Autoservise“ aktyviajame etape, kuris vyksta iki gegužės mėnesio. Servisai ne tik gali laimėti prizų, bet ir pasinaudoti nemokamu atliekų išvežimu, mokėti mažiau už priduotas neigiamą rinkos vertę turinčias atliekas ir pagaliau uždirbti dvigubai daugiau už priduotas atliekas. Daugiau informacijos apie šį projektą galima rasti www.mesrusiuojam.lt arba Facebook paskyroje MesRūšiuojam, o apie visų atliekų rūšiavimą ir pridavimą – www.atliekos.lt.

Netinkamai tvarkomos, nerūšiuojamos ir bet kur numestos atliekos teršia aplinką ir gali sukelti pavojų žmonių sveikatai.  Pavyzdžiui, naudota alyva gali patekti į gruntą ir užteršti vandenis. Alyvos atliekos yra itin pavojingos dėl jų deginimo metu (jei deginama tam nepritaikytose krosnyse) išsiskiriančių sunkiųjų metalų dalelių, nusėdančių ant žemės paviršiaus.