Vairuotojams ne paslaptis, jog pati svarbiausia ir jautriausia šiuolaikinių dyzelinių variklių įpurškimo sistemų Common Rail (CR) dalis yra purkštukai, rašoma pranešime. Nors šiandienos CR yra dažniausiai naudojama įpurškimo sistema dyzelinių variklių gamyboje, šių sistemų konstrukcija sudėtingėja, o jų jautrumas ir galimybė sugesti didėja. Ekspertai primena, jog ne visų gamintojų purkštukai dirba vienodai patikimai ir ilgai, todėl dalijasi patarimais, kaip prižiūrėti šiuolaikinių dyzelinių variklių purkštukus ir prailginti jų darbo laiką?
Užsikimšę purkštukai – dažniausias gedimas
Pasak pasaulyje pirmaujančio alyvos ir tepalų gamintojo „Total“ atstovybės Lenkijoje techninio skyriaus vadovo Andrzejus Husiatynskio, šiandien CR montuojama daugiau kaip 70 proc. skirtingų gamintojų dyzelinių variklių ir prisideda prie jų lyginamosios galios didinimo, degalų sąnaudų, triukšmo ir kenksmingų medžiagų emisijos mažinimo.
„Švarūs purkštukai pasižymi tikslia purškimo struktūra, todėl užtikrina tinkamą oro ir degalų mišinį, visišką degalų sudeginimą – taip automobilis ne tik išmeta mažiau žalingų medžiagų ir tausoją aplinką, užtikrina švaresnį variklio vidų, bet ir lemia sklandų variklio darbą bei mažesnes degalų sąnaudas. Tuo tarpu, jei purkštukai neveiks, degalai nebus tiekiami į vidaus degimo kamerą ir užvesti variklį, priklausomai nuo sugadintų purkštukų kiekio, gali būti tiesiog nebeįmanoma“, – svarbiausius veikimo aspektus išskiria ekspertas.
Pasak „Total“ atstovo, sudilę arba užsikimšę purkštukai yra bene dažniausiai pasitaikantis dyzelinių automobilių degalų tiekimo sistemos gedimas. Nors teoriškai jie turėtų sėkmingai veikti bent 200 tūkst. kilometrų, jei naudojamas kokybiškas kuras, tačiau praktikoje gedimų pasitaiko dažniau.
„Esant gedimams, purkštukai neįpurškia reikiamo degalų kiekio į variklio cilindrą, todėl vairuotojui automobilį užvesti tampa vis sunkiau, gali būti pastebimas netolygus variklio darbas laisvąja eiga ar variklio trūkčiojimas užvedant automobilį. Taip pat tokiais atvejais pastebimos didesnės degalų sąnaudos, juodos spalvos išmetamosios dujos ir triukšmingas pačių purkštukų darbas“, – pagrindinius gedimo požymius išskiria A. Husiatynskis.
Profilaktika – geriausias būdas prailginti tarnavimo laiką
Pasak „Total“ atstovo A. Husiatynskio, dažniausiai kuro purkštukų gedimus lemia dvi priežastys – nekokybiškas kuras bei nekokybiškos variklio dalys: „CR purkštukai yra itin jautrūs bet kokiai degalų taršai, kuri gerokai sumažina jų darbo trukmę – nekokybiškame ir pigiame dyzeliniame kure daug daugiau kenksmingų sieros junginių, dėl kurių kuro purkštukai užsikemša kur kas greičiau. Purkštukai taip pat gali nustoti dirbti dėl sugedusių aukšto slėgio siurblių, užterštų filtrų ar tepalų, kuriuos skubantys vairuotojai dažnai pamiršta pakeisti laiku“.
Nors kuro purkštukai neamžini, visgi ėmęsi tinkamų veiksmų jų gyvavimo trukmę galite gerokai prailginti: „Profilaktiškai pasitikrinti automobilio degalų tiekimo sistemą verta nuvažiavus maždaug 50 tūkst. kilometrų. O pastebėjus, kad automobilis sunkiau užsiveda, padidėjo degalų sąnaudos ar dūmingumas – ir anksčiau, nes šie simptomai gali reikšti vienokį ar kitokį sistemos gedimą“ – patarimas dalijasi ekspertas.
Šiandien lengvuosiuose automobiliuose naudojamos įvairių rūšių CR sistemos, tačiau jas paprastai galima suskirstyti į du tipus – klasikinį elektromagnetinį arba pjezoelektrinį įpurškimą. Jei purkštukai tik užsikimšę, gali užtekti juos išvalyti – su specialistų pagalba tokia procedūra gali kainuoti 50–100 eurų. Visgi, jei problema sudėtingesnė, purkštukus gali tekti restauruoti arba keisti ir į naujus.
„Elektromagnetinius CR pirmos ir antros kartos purkštukus galima restauruoti, jeigu visi būtini komponentai jau pakeisti naujais. Pjezoelektriniai purkštukai (teoriškai) yra nerestauruojami ir turi būti pakeisti naujais – išskyrus „Bosch“ firmos purkštukus, kurie restauruojami gamintojo gamyklose, tačiau ši procedūra nėra plačiai paplitusi“, – galimus problemos sprendimo variantus pristato ekspertas. Priklausomai nuo automobilio markės ir modelio, už visų purkštukų pakeitimą gali tekti sumokėti nuo 800 iki 2000 eurų“, – problemos sprendimo variantus vardija „Total“ atstovas.
A. Husiatynskio teigimu, prevencija yra geriau nei taisymas, tad vairuotojai turėtų nepamiršti reguliariai keisti degalų filtro, taip pat būtina naudoti aukščiausios kokybės degalus – drauge su reguliariai ir patikimai atliekama automobilio techninės būklės priežiūra tai tampa ilgo ir sėkmingo variklio darbo garantija.