Kad ir koks išmanus didmiestis bebūtų, visą jo potencialą gali nubraukti neefektyvus kelių tinklas, verčiantis gyventojus leisti laiką spūstyse. Todėl miestų planuotojai kartu su technologijų bendrovėmis ieško sumanių sprendimų, leidžiančių realiu laiku stebėti automobilių judėjimą ir padedančių efektyviau planuoti eismo srautus, o tuo pačiu – ir paprasčiau nustatyti chaosą gatvėse keliančius eismo taisyklių pažeidėjus, rašoma pranešime.
Aptinka kelių eismo taisyklių pažeidimus
Niekam ne paslaptis, jog tam tikroje miesto dalyje suaktyvėjus kelių policijos patruliavimui laikinai pavyksta išspręsti daugybę eismo problemų. Nuolat skubantys vairuotojai tampa priversti dažniau užmesti akį į spidometrą, atkreipti dėmesį į kelių ženklinimą ir tapti draugiškesniais kitų eismo dalyvių atžvilgiu. Deja, žmogiškieji eismo priežiūros tarnybų resursai yra riboti, todėl tenka pasitelkti technologijas.
Telekomunikacijų bendrovės „Huawei“ vystoma eismo stebėjimo sistema geba kiekvieną sankryžą paversti savotišku kontrolės punktu. Dirbtiniu intelektu aprūpintos specialios kameros gali aptikti įvairius kelių eismo taisyklių pažeidimus: pradedant autobusams ir pagalbos tarnyboms skirtų juostų užėmimu ir baigiant sankryžos kirtimu degant draudžiamam šviesoforo signalui.
Sistema yra nepaprastai tiksli, o pažeidėjai aptinkami 200 metrų atstumu, esant net ir blogiausioms oro sąlygoms. Visa tai – galingų vaizdo apdorojimo algoritmų, gebančių identifikuoti automobilio valstybinius numerius žmogaus akiai neįžiūrimose nuotraukose, dėka. Be to, „Aštrių akių“ sprendimas gali atpažinti automobilių avarijas ir apie tai informuoti pagalbos tarnybas, taip galimai išgelbstint nukentėjusiųjų gyvybę ir paspartinant eismo atstatymą užblokuotame kelio ruože.
Padeda planuoti eismo srautus
Nors eismo stebėjimas – nepakeičiamas norint nustatyti pažeidėjus, kartais vien jo neužtenka. Tuomet pasitelkiama didžiųjų duomenų analizė, leidžianti išaiškinti su transporto priemonėmis susijusius nusikaltimus. Tamsiu paros metu partrenkti pėstieji, pavogti automobiliai ar apgadintas turtas – dauguma šiuos nusižengimus padariusių asmenų dažnai nebūna surasto dėl prasto matomumo ar liudininkų stokos, tačiau „Huawei“ sistema pasitelkusi ir išanalizavusi jai prieinamus didžiuosius duomenis nusikaltime dalyvavusį automobilį galėtų surasti per keletą sekundžių.
Šis sprendimas – nepakeičiamas ir eismo planavime. Pavyzdžiui, apdorojus didelės apimties eismo stebėjimo kamerų duomenis, atsirastų galimybė identifikuoti didžiausius automobilių ir kitų transporto priemonių srautus tam tikromis valandomis. Tokia informacija padėtų iš esmės pertvarkyti šviesoforų veikimo algoritmus, pailginant žalio šviesoforo signalo degimo laiką labiausiai apkrautose gatvėse. Be to, visa tai galėtų būti atliekama realiu laiku, reaguojant į nuolat besikeičiančią eismo situaciją.
Veikia ir realybėje
Panašios eismo taisyklių pažeidimus fiksuojančios technologijos plačiai naudojamos visoje Europoje – per draudžiamą šviesoforo signalą sankryžas kertančias transporto priemones fiksuojančios kameros itin paplitusios Olandijoje ir šiaurės Italijoje, Anglijoje smarkiai plečiamas viešojo transporto eismo juostų automatinio stebėjimo sistemų tinklas. Automatinio šviesoforų reguliavimo pagal eismo srautus ir kitos eismo stebėjimo sistemos ne vienerius metus sėkmingai veikia ir Baltijos šalyse bei Lenkijoje.
Moderniausios eismo stebėjimo sistemos šiandien gali stebėti eismą kelių kilometrų spinduliu, fiksuoti eismo spūstis, pranešti apie incidentus ir atitinkamai reguliuoti šviesoforus. Nuskaityti valstybinius transporto priemonės numerius eismo stebėjimo sistemos gali net prasčiausiomis oro sąlygomis, taip pat jos gali patikrinti, ar transporto priemonė turi privalomąjį draudimą bei galiojančią techninę apžiūrą.
Plačiai išvystyti išmaniųjų eismo stebėjimo sistemų tinklai Jungtinėje Karalystėje, Danijoje ir kitose pasaulio šalyse padeda pareigūnams lengviau susekti nusikaltėlius bei pavogtas ar dingusias transporto priemones, stebint jų judėjimą realiuoju laiku. Tokios sistemos naudojamos ir policijos automobiliuose – pareigūnams yra duodamas signalas, jei kelyje užfiksuotas automobilis ar jo savininkas dėl kokių nors priežasčių yra ieškomas ir turėtų būti sulaikytas.
Tyrimais įrodyta nauda
Siekiant įsitikinti, kad išmanios eismo sistemos sprendimai atneša realios naudos, „Huawei“ siūlomi sprendimai buvo pritaikyti antrame pagal dydį Pakistano mieste Lahore. Ši lokacija pasirinkta neatsitiktinai: dėl itin spartaus ekonominio augimo didmiesčio gatvės tapo chaotiška arklių tempiamų vežimų, automobilių, autobusų ir motociklų mase. Vos per trejetą metų, įdiegus kelis šimtus išmanių kamerų, valstybinių numerių skaitiklių, elektroninių policijos stotelių ir kitų įrengimų, buvo užfiksuota net 60 milijonų pažeidimų. Skaičiuojama, jog tai padėjo eismo įvykių skaičių sumažinti 83 procentais bei išlaisvino gatves nuo spūsčių.
Tuo metu Saudo Arabijos mieste Janbu, šešiolikoje pagrindinių sankryžų sumontavus vos 250 aukštos rezoliucijos kamerų su išmania vaizdo apdorojimo sistema, kelių eismo taisyklių pažeidimų skaičių pavyko sumažinti 60 procentų.