Tokie autotraukiniai anglakalbėse šalyse žymimi santrumpa HET (Heavy Equipment Transport). Skirtingų šalių kariuomenės turi skirtingas sistemas: prancūzai – Renault RVI TRM 10000, amerikiečiai – Oshkosh M1070A1 HET, rusai – MAZ, italai – IVECO. Na, o Lietuvoje dislokuotame NATO priešakinių pajėgų batalione (eFP BG LTU) tarnaujantys Nyderlandų kariai sunkiosios technikos gabenimui naudoja DAF XF95 Tropco 650 KN autotraukinius.
Du puspriekabės variantai
2002 m. gruodžio mėn. Nyderlandų gynybos ministerija sudarė sutartį su „DAF Trucks“ dėl 112 DAF XF95 (6×6) sunkvežimių, 102 puspriekabių ir 56 papildomų balistinių ir apsaugos nuo minų sprogimų paketų pristatymo. Visas komplektas pavadintas TROPCO, olandiškų žodžių Trekker (TR), Oplegger (OP), Combination (CO), arba vilkiko ir priekabos derinio, santrumpa.
Tropco yra transportavimo sistema, specialiai sukurta 65 tonų svorio tankams Leopard ir 55 tonų svorio savaeigėms haubicoms PhZ-2000 transportuoti
Pagrindinis autotraukinio komponentas yra civilinis DAF XF95 vilkikas, tačiau stipriai modifikuotas. Siekiant palengvinti remontą ir techninę priežiūrą, karinėje versijoje panaudota nemažai standartinio vilkiko komponentų.
MX375 variklis yra 20 AG galingesnis už civilinę 12,9 litro DAF variklio versija, „ZF TC-Tronic“ transmisija pakeitė standartinę „ZF AC-Tronic“, o ašys yra specialiai gaminamos Tropco versijai. Standartinė „Space Cab“ kabina yra pritvirtinta prie važiuoklės per spyruokles, visoms kabinoms galima sumontuoti papildomą balistinės apsaugos rinkinį, kurį sukūrė Izraelio kompanija „Plasan Sasa“.
Nyderlandų kariuomenės logistai turi du puspriekabių variantus – keturių ašių 400KN ir septynių ašių 650KN. Pastaroji puspriekabė turi hidraulinę pakabą, o penkios iš septynių ašių yra vairuojamos. Akį traukiantis bruožas yra vadinamasis kompensuojamasis „žąsies kaklas“. Jame yra hidrauliniai cilindrai, kurie leidžia pasiekti aukštą mobilumo laipsnį. Siekiant maksimalaus manevringumo, priekabose sumontuota radijo bangomis valdoma vairavimo sistema. Puspriekabė turi dvi gerves, kurias galima naudoti nebegalinčioms važiuoti transporto priemonėms pakrauti. Kariai prikabina plieninius lynus prie transporto priemonės ir užtraukia ją ant priekabos. Kai krovinys yra laukuose, tiesiog galima nuleisti gale esančias atlenkiamas pavažas ir transporto priemonė paprasčiausiai užvažiuoja ant priekabos.
Atsargiai ir saugiai
Nyderlandų sausumos pajėgų kapralas Brumas sunkųjį autotraukinį vairuoja jau kelerius metus. Tačiau tapti šio milžino vairuotoju nėra paprasta. „Norint vairuoti šį monstrą, visų pirma jums reikia turėti sunkvežimio vairuotojo pažymėjimą (C kategorija), – pasakoja kapralas. – Privalumu skaitoma ir bent poros metų darbo patirtis pervežimų kompanijoje. Patekus į logistikos kuopą, pirmiausia padėsite patyrusiems vairuotojams atlikti pagalbinius darbus, pavyzdžiui, tvirtinti krovinius. Tai puiki patirtis, nes galite mokytis stebėdami žmones, kurie vilkikų vairuotojais dirba daug metų. Ir tik po to pradėsite karinio vilkiko vairuotojo kursą. Besimokydami, tris savaites vairuosite DAF XF 400KN, t. y. mažesnę versiją, nei matote nuotraukose. Kai instruktorius nuspręs, kad esate pakankamai kvalifikuotas, eisite laikyti egzamino. Jei jį išlaikysite, gausite DAF XF 400KN vairuotojo pažymėjimą. Po vienerių metų darbo ir šio automobilio įsisavinimo, galėsite bandyti gauti DAF XF 650KN vairuotojo licenciją. Tam reikės pasimokyti dar vieną savaitę, per kurią sužinosite, kokie yra šių dviejų transporto priemonių skirtumai.“ Pasak Brumo, norint saugiai vairuoti Tropco, pirmiausia reikia sveiko proto, nes svarbiausias prioritetas – saugumas. „Daugelis žmonių net neįsivaizduoja, koks sunkus, platus, ilgas ar didelis yra mano vairuojamas vilkikas. Todėl vairuojant reikia galvoti ne tik apie save, bet ir apie kitus eismo dalyvius. Taigi turite numatyti kelis ėjimus į priekį. Ir prieš pradėdami važiuoti, privalote įsitikinti, kad krovinys saugiai pritvirtintas ant priekabos platformos. Tuomet belieka pasitikėti savo vairavimo įgūdžiais ir judėti, nedarant jokių klaidų… aišku, atsargiai ir saugiai.
Žinoma, jūs niekada neturite tokios pačios apkrovos. Vieną kartą vežate nedidelį automobilį, kitą – pontoninio tilto segmentą ar sunkų tanką. Nuo to priklauso ir važiavimo tempas, manevravimas. Yra kelių, kuriais važiuojate ir turite tik po kelis centimetrus erdvės iš abiejų pusių, todėl reikia vairuoti itin tiksliai. Ir, žinoma, „sūpynės“, t. y. per jungtį prikabintos priekabos judėjimas, kai sukate į kairę arba į dešinę. Iš vienos pusės, tai vairavimą daro sudėtingu, bet kartu ir įdomiu. Tenka susidoroti su daugeliu veiksnių ir kaip tik dėl to man patinka šis darbas“, – pasakoja Nyderlandų karys.
Paklaustas, ar nedideli šarvuotos kabinos langai netrukdo gerai matyti aplinką, Brumas teigia, kad dėl to didelių problemų nekyla. Taip, tai mažesni langai, taip, matomumas prastesnis nei įprastame DAF be šarvų, bet būtent todėl važiuojant kabinoje privalo sėdėti antras vairuotojas, ypač judant mieste, kur yra daug transporto priemonių, žmonių, galiausiai šunų. Štai kodėl šalia vairuotojo nuolat yra dar vienas žmogus, kuris stebi aplinką ir įspėja apie pavojus, kurių vairuotojas gal tiesiog nepastebėjo ar negalėjo pastebėti.
Kabinoje – erdvė ir komfortas
„Kaip ir visuose automobiliuose, mes turime didžiulius išorinius veidrodžius kairėje ir dešinėje pusėje. Taip pat dešinėje viršutinėje transporto priemonės pusėje yra vaizdo kamera, stebinti „akląją zoną“. Važiuodamas šios kameros vaizdą visuomet įsijungiu prietaisų skydelyje… Saugumas svarbiausia!
Vilkiko galinėje dalyje yra antroji kamera, kuri rodo, kas vyksta už vilkiko. Taigi, kai važiuoju atgal, įjungiu šią kamerą. Jokių kitų priemonių (pavyzdžiui, parkavimo jutiklių) nėra“, – apie vairavimo ypatumus pasakoja Nyderlandų kariuomenės kapralas. Atsiradus kokiam nors gedimui, autotraukinio ekipažas pats gali sutaisyti tik smulkius gedimus. Pavyzdžiui, pakeisti perdegusią lemputę. „Jei praduriame padangą, galime grįžti į kelią mažiau nei per pusvalandį, – sako Brumas. – Tarnaudami Lietuvoje, važinėjame labai daug, gedimų pasitaiko dažniau, todėl turime galimybes atlikti ir sudėtingesnę techninę priežiūrą. Trūkusios hidraulinės žarnos, sulūžusios pakabos spyruoklės, nuotėkiai iš stabdžių cilindrų… Šias problemas kartu su priežiūros grupe sugebame išspręsti patys ir po kelių dienų grįžtame į rikiuotę“.
Per ilgiau trunkančias pratybas ar perdislokuojant pajėgas kariuomenės vairuotojai kartais miega tiesiog savo sunkvežimiuose. „Kai kurie žmonės stebisi, kiek daug erdvės mes turime savo vilkiko viduje, t. y. gerokai daugiau nei kitų gamintojų sunkvežimiuose. Kabinoje yra dvi normalaus ilgio atlenkiamos lovos, tad galime važiuoti ir po to ilsėtis miegodami savo lovose. Ir jos, beje, labai patogios,“ – tikina sunkiasvorio vilkiko vairuotojas.
ABL, 2019 m. Nr. 9