Artėjančio ketvirtadienio rytą į 2 000 kilometrų maratoną aplink Lietuvą „4×4 Perimetras“ pajudės daugiau nei pusšimtis bekelės entuziastų. Dauguma žmonių bus visureigių ekipažuose, o septyni startuos motociklais. Tai – pirmas tokio tipo ir trukmės renginys motociklininkams Lietuvoje.
„4×4 Perimetrą“ rengiam jau aštuntus metus ir sugalvojome, kad puikią pramogą gali turėti ne tik automobilių ekipažai, bet ir motociklininkai. Gegužės mėnesį pirmame „Lietuvos bekelės lenktynių čempionato“ etape motociklininkai susipažino su tokio tipo varžybomis, orientavimusi pagal kelio knygą, bet ten dar nedaug kilometrų buvo. „4×4 Perimetras“ – kur kas didesnis 2 tūkstančių kilometrų iššūkis, kurį priimti pasiryžo tik patys drąsiausi“, – sako renginio organizatorius Gediminas Grigaitis.
Varžybose Lietuvoje panašios į lenkiškas
Pasaulyje gerai žinomuose maratonuose kaip Dakaro ralis motociklininkai važiuoja orientuodamiesi pagal kelio knygą. Tokio tipo varžybų sportininkai Lietuvoje iki šių metų neturėjo – artimiausios vyko tik Lenkijoje.
„Pirmame etape važiavau nieko nesitikėdamas – galvojau, teks paklaidžioti, susidurti su kitais dalyviais. Bet buvo priešingai: kelio knygos labai tikslios, trasos įdomios. Šiek tiek priminė varžybas Lenkijoje. Tai buvo labai smagi diena“, – prisiminė maratoninėse varžybose Lenkijoje, Maroke ir Bulgarijoje anksčiau jėgas jau išbandęs Irmantas Bražiūnas. Pirmame „Lietuvos bekelės lenktynių čempionato“ etape, vykusiame gegužės mėnesį Druskininkų apylinkėse, jis užėmė antrą vietą.
Kelio knygos tikslumas lemia nemažą dalį viso ralio įdomumo dalyviams. Miškuose, kur vyksta „4×4 Perimetras“, yra labai daug šoninių kelių, tad motociklininkams pataikyti į teisingą nėra paprasta. Jeigu kelio knygoje deklaruojamos 10 metrų paklaidos realybėje yra didesnės, varžybos gali virsti ne finišo, o teisingo kelio paieška.
Patirties įvairiuose maratonuose turintis I. Bražiūnas teigia, kad dėl šios priežasties varžybos miškuose yra sudėtingesnės nei dykumoje. Lietuvos ar Lenkijos miškuose turi tiksliai pataikyti į reikiamą kelią – kartais jie būna kas keliasdešimt metrų ir rasti teisingą labai sunku. Dykumoje kelio knygos paklaida – 100 metrų, tad ten pataikyti reikiama kryptimi lengviau. Be to, smėlynuose dažnai naudojamas kompasas – nustatomas tam tikras laipsnis ir tos krypties dalyviai turi laikytis.
Pasiruošimas – ne tik pačiam, bet ir komandai
Trumpų distancijų lenktynėse, trunkančiose vieną dieną, rezultatas priklauso praktiškai nuo vieno asmens – vairuotojo. 60 valandų maratone didžiulę įtaką turi ne tik vairuotojas, bet ir jį supantys žmonės – komanda. Būtent jos nariai turi važiuoti iš vieno etapo finišo į kitą, kruopščiai patikrinti techniką bei kitaip pagelbėti po greičio ruožo pavargusiam motociklininkui.
Bražiūnas teigia, kad šiai sričiai šiuo metu skiria daugiausia dėmesio. Reikia ne tik surinkti patyrusius žmonės į komandą, bet ir sudėlioti jos maršrutą bei pasirūpinti, kad narius gabenančiame mikroautobuse nepritrūktų svarbiausių detalių.
Giedrius Kažemėkas, Lietuvos motociklininkų bendruomenę nustebinęs puikiu rezultatu pirmame „Lietuvos bekelės lenktynių čempionato“ etape, kur užėmė pirmą vietą, teigia daugiausia dėmesio kreipiantis į važiavimą – daug laiko praleidžia prie namų esančiuose miškuose.
„Daugiausia tobulinu patį važiavimą, bandau priprasti prie greičio. Tiesa, apylinkėse ne pagal kelio knygą važiuoji. Iš tikro net nežinau ko tikėtis iš „4×4 Perimetro“, nes pirmą kartą startuosiu tokiose varžybose. Apskritai varžybose su kelio knyga pirmą kartą dalyvavau tik prieš mėnesį, tad tiek maratonas, tiek jo principas man bus nauji – turėtų būti sunku ir įdomu“, – spėja G. Kažemėkas.
Maratone svarbiausia (ne)skubėti
60 valandų maratonas – ne sprinto varžybos. Todėl ir taktika čia kiek kita – sportininkai kalba, kad geriau yra važiuoti lėčiau, tačiau nenuklysti nuo kelio knygos. Gali mokėti labai greitai važiuoti, bet jei judi ne ta kryptimi, iš to naudos nėra. Be to, padarius vieną navigacinę klaidą, po to labai sunku grįžti į teisingą kelią. Ne visiems pavyksta išlaikyti šaltą protą, o tuomet vieną klaidą seka kitos.
Tačiau turistinis režimas čia irgi netinkamas. Važiuojant pernelyg lėtai, atsiranda kitos problemos. I. Bražiūnas teigia, kad važiavimą maratone pagal kelio knygą palengvina būtent greitis – buvimas greičiausiųjų penketuke ar bent jau dešimtuke. Lyderiai navigacijos klaidas daro labai retai, tad jų motociklų paliktomis vėžiomis galima pasikliauti, o jos – tarsi papildomas orientyras prie kelio knygos.
„Startuoti apie dvidešimtuką nėra gerai, nes daugėja pasiklydusių dalyvių ir neteisingų vėžių – taip lengviau ir pačiam nuklysti. Mano tikslas visada yra papulti į penketuką ir važiuoti lyderių tempu“, – teigia motociklininkas.
2018 m. „4×4 Perimetro“ maratonas prasidės ketvirtadienį ryte, birželio 28 d. Jame startuos 33 ekipažai – 26 visureigių ir 7 motociklų. Gausiausia visureigių klasė yra mėgėjams skirta „Tourism“ – joje startuos 11 ekipažų.
Organizatorių nuotr.
www.auto-bild.lt