Šie skaičiai ne iš vizijų ar sapnų pasaulio, nors kasdien kylant kuro kainoms jie – daugelio nepasiekiama svajonė.
Kad važiuoti galima gerokai taupiau, nei važinėjame kasdieną ir tokiu būdu ne tik menkiau paploninti piniginę, bet ir mažiau teršti mus supančią aplinką, įrodė vėlų šeštadienį finišavusio ekonominio žygio Vilnius–Talinas–Vilnius dalyviai.
100 kilometrų – tik 2, 943 kuro
Tokį rodiklį pasiekė dvi dienas trukusio ekonominio žygio ne tik ED4 klasės, bet ir absoliučios įskaitos nugalėtojai Artūras Žukas ir Rytis Turčinas, kurie visą 1484 kilometrų ilgio maršrutą įveikė su 1,2 litro darbo tūrio trijų cilindrų variklį turinčiu „Volkswagen Lupo“ automobiliu sudeginę tik 43,670 litro dyzelino.
Kai kurie skeptikai galbūt sunkiai tuo patikės, tačiau dviejų dienų žygio sąlygos nebuvo šiltnaminės, o realios, su kuriomis susiduriame kasdieną. Tuo pačiu – realios ir kuro sąnaudos, galinčios tapti kasdienos orientyru. Pernelyg lėtai važiuoti nebuvo galima, o nustatyti didesni nei 70 km/val. vidutiniai greičiai žygio dalyvius vertė kontrolės punktus pasiekti griežtai numatytu laiku neatsižvelgiant į jokius kelyje patirtus trukdžius. Tad jei įstrigai prie geležinkelio pervažos ar susidariusiame miesto kamštyje, išsilaisvinęs iš jo privalėjai akceleratoriaus pedalą paspausti labiau.
Jei ko ir nenustebino mažylio „Volkswagen Lupo“ „apetitas“, tai lyginant su juo tikro kelių laivo – 1,6 litro darbo tūrio TDI variklį turinčios „Škoda Octavia“ 3,922 litro dyzelino 100 km. kelio sąnaudas galima laikyti bemaž fenomenaliomis. Būtent tokį rezultatą parodė antrosios vietos absoliučioje įskaitoje ir pirmosios ED5 klasėje laimėtojai, „Škoda Greenline“ komandos pilotai Linas Butkus ir Linas Barščevičius.
„Nors gamintojai deklaruoja 4,5 litro 100 km kelio vidutines kuro sąnaudas, mes įrodėme, kad su „Škoda“ galima važiuoti dar taupiau, – sakė šių automobilių atstovybės Lietuvoje rinkodaros vadovas L. Barščevičius. – Pasiekti tokių puikių rodiklių padėjo dideli atstumai, kai išsilygina greičiai, o kuro sąnaudos tampa realiomis. Važiavome paisydami kelių eismo taisyklių, tačiau stengdamiesi visur, kur leidžia sąlygos ir taisyklės, važiuoti apie 90 km/val. greičiu, nes esant būtent tokiam greičiui šis automobilis naudoja mažiausiai degalų.“
Ir pats antrųjų prizininkų ekipažas, ir kiti žygio dalyviai spėliojo, ar abu Linai ryšis visą 1484 km maršrutą įveikti su vienu 55 litrų kuro talpos baku? Nerizikavo, kuro atsargas papildė Latvijos „Lukoil“ degalinėje. Ir teisingai padarė, nes iš viso jie sudegino 58,2 ltr.
Trečiąją absoliučios įskaitos vietą ir antrąją ED4 klasėje iškovojo tokių žygių debiutantai, „Moller Auto“ komandos atstovai Tomas Visakavičius ir Jurga Švilpauskienė, vairavę 1,2 litro darbo tūrio „Volkswagen Polo“ automobilį, su kuriuo beveik 1,5 tūkstančio km maršrutą įveikė sudeginę 61,4 litro kuro (4,137 litro 100 km.)
„Truputį apsirikome, pasirinkę visiškai naują automobilį, – prisipažino T. Visakavičius. – Jei „Polo“ jau būtų nuvažiavęs keletą tūkstančių kilometrų, kuro sąnaudos būtų buvusios dar mažesnės ir mes tikrai galėjome pretenduoti į antrąją vietą“.
Palankūs dalyvių vertinimai
„VšĮ „Saugus ratas“ rengiamuose ekonominiuose žygiuose dalyvauju nuo pat 2003 metų, tačiau šis renginys neabejotinai buvo geriausias iš visų, – sakė alytiškis, „Alkesta auto“ atstovas Ąžuolas Žadeika, kartu su šturmane Laura Ludziš vairavę „Nissan Micra“ ir laimėję trečiąją vietą E1 klasėje. – Visų pirma todėl, kad jis buvo gerai organizuotas, vyko dvi dienas, o maršrutas pirmą kartą nusidriekė per visas tris Baltijos šalis. Važiavome ne tik pagrindiniais keliais, bet ir kaip reikalauja tokių žygių taisyklės, ir žvyrkeliais, ir kitokiais, net sniegu bei ledu padengtais keliais. Galima sakyti, kad žygis vyko tikros žiemos sąlygomis, nes Estijoje jo dalyvius egzaminavo ir uraganinis vėjas, ir tikra žiemos pūga.“
Patyrusio lenktynininko nuomone vien dėl šių aplinkybių žygio dalyvių parodytas kuro sąnaudas reikia laikyti ne tik realiomis, bet ir tam tikrais orientyrais norintiems taupyti.
Pirmą kartą varžybų trasa driekėsi ne tik už Lietuvos ribų, bet ir pirmą kartą į kuro bakus buvo pilamas renginio rėmėjo – bendrovės „LUKoil Baltija“ pateiktas draugiškesnis aplinkai benzinas su bioetanolio priedais 98E15. Ši degalų rūšis ne tik pigesnė nei mums įprastų 95 ar 98 markės benzinas, bet ir atsparesnė naftos kainos svyravimams, o be to, kaip įsitikino žygio dalyviai, neblogina variklio darbo.
Žygio padangomis buvo tituluojamos vienodai patikimos ir žiemą, ir vasarą „Goodyear“, o šio padangų gamintojo atstovai Lietuvoje vairuotojus netrukus pradžiugins vienintele pasaulyje padanga, pažymėta Gulbės ženklu (Skandinavų Eko ženklas).
Ekologiškų ir ekonomiškų „Goodyear EfficietGrip“ padangų, padedančių taupyti degalus, pasižyminčių gerokai mažesniu stabdymo atstumu ir įtakojančių švaresnę aplinką naudą pirmieji pajus būtent šio žygio absoliučios įskaitos nugalėtojai ir prizininkai, kuriuos žygio rėmėjai apdovanojo šios rūšies padangų komplektais.
Vienas pagrindinių tokių žygių rengėjų Valdas Juozas Vilūnas, dėkodamas už paramą, ypač išskyrė Lietuvos biomasės energetikos asociaciją „Litbioma“ ir jos prezidentą Remigijų Lapinską, kurių iniciatyva vis didesnio palaikymo susilaukia atsinaujinančių energijos išteklių naudojimas Lietuvoje. Žygio dalyviams buvo naudinga pažintis su moderniomis vietinį kurą naudojančiomis Estijos bio katilinėmis, nes estai šioje srityje mus gerokai lenkia. O be to ir dujos ten gerokai pigesnės…
Nuo mažylių iki monstrų
1500 km ilgio maršrute, kurio metu bandyta visapusiškai įsitikinti žygio kuro 98E15 teikiamomis galimybėmis bei pranašumais, varžėsi ne tik mažalitražiai automobiliai, bet ir tikri monstrai. Tokie kaip 3 litrų darbo tūrio itin galingą turbodyzelinį variklį, išvystantį 275 AG ir 600 Nm sukimo momentą, turintis „Jaguar XF“, kurį pilotavo kylančios ralio ir scenos žvaigždės Dominykas Butvilas ir Urtė Šilagalytė. Beje, šis duetas laimėjo antrąją vietą ED6 klasėje, o ištaigingas limuzinas netrumpoje kelionėje sudegino 80,670 litro dyzelino arba tik 5,436 litro 100 km. Tai irgi gerokai mažiau, nei vidutines 6,8 litro 100 km dagalų sąnaudas deklaruoja šio automobilio gamintojai.
„Tai buvo puiki galimybė parodyti, kad galia ir ekonomiškumas – suderinamos sąvokos, o tokie renginiai aktualūs ne tik jų dalyviams, bet ir papildantiems savo automobilių kuro bakus ir kraupstantiems nuo kasdien vis kylančių kainų“, – sakė D. Butvilas, visiškai nenusiminęs, kad pirmą vietą šioje klasėje jis užleido nuolatiniams eko žygių dalyviams, Energetikų automobilizmo klubo atstovams Velerijui Galiutai ir Viliui Jasevičiui, kurie su 2 litrų darbinio tūrio variklį turinčiu „Peugeot 307“ 100 km sudegino 4,84 litro kuro.
Dar vienas energetikų klubo – Tado Steponėno ir Sauliaus Rukšėno – ekipažas nugalėjo E4 klasėje. Jie vairavo 2,0 litro darbo tūrio variklį turintį „Volkswagen Passat“ ir sunaudojo 6, 257 litro 98E15 benzino 100km.
Pirmą kartą Lietuvoje rengiamuose ekonominiuose žygiuose dalyvavęs kaimyninės Latvijos „Auto Bild“ žurnalisto Ojaro Vėtros ir jo kolegos iš latviškojo „Delfi“ ekipažas, vairavęs „Nissan Juke“, šventė pergalę E2 klasėje ( 5,970 litro 100 km.)
Mažylių, E1 klasėje, taupiausiai važiavo vos 998 kubinių centimetrų tūrio variklį turintį „Toyta Aygo“ automobiliuką vairavę Povilas Taletas ir Julija Jadzevičiūtė, sugebėję išsiversti su 4,679 litro kuro 100 km kelio.
Dar vienas išskirtinis šio ekoralio bruožas –hybridiniai automobiliai, turintys ir elektros, ir vidaus degimo variklius, kurių klasė buvo gausiausia. Tačiau šios H1 klasės nugalėtojai Marius Rutelionis su Audriumi Gružinsku, vairavę „Honda Insight“ automobilį ir sudeginę 4,445 litro 100 km, buvo tik ketvirti bendrojoje įskaitoje.
Antrieji hybridinių klasės prizininkai – estas Siimas Harkmaa ir jo navigatorius, „Autocar“ redaktorius Gediminas Petryla, bendrojoje įskaitoje buvo šešti ( 4,735 litro 100 km.), o H1 klasės trečiosios vietos laimėtojai, interneto portalų „Alfa“ ir „Delfi“ atstovai Renaldas Gabartas ir Tadas Markevičius bendrojoje įskaitoje liko septinti, sudeginę tik keliais gramais kuro (4,770 litro 100 km.) daugiau, nei pagrindiniai jų varžovai.
Galutinėje žygio rezultatų suvestinėje dvi gretimas vietas – devintąją ir dešimtąją – užėmė labai skirtingus automobilius vairavę ir vienas kitam neturėję būti varžovais ekipažai. Devinti ir antri E1 klasėje liko „Autosporto“ ir „Auto Bild Lietuva“ redaktoriai Artūras Pakėnas ir Jurgis Palaitis, vairavę naują „Nissan Micra“ automobilį su benzininiu 1,2 litro darbo tūrio 3 cilindrų varikliu, išvystančiu 80 AG ir 108 Nm sukimo momentą, o jo emisijos – 115g/km. Todėl automobilis yra pažymėtas „Pure Drive“ arba draugiškumo aplinkai ženklu.
Dešimti ir ketvirti H1 klasėje liko „Lietuvos ryto“ žurnalistas Mindaugas Grinius ir anksčiau net du tokius žygius laimėjęs Stasys Grigaliūnas, vairavę „Honda CR-Z“ automobilį, kurio 1,5 litro darbo tūrio variklis 100 km kelio „paprašė“ 5,085 litro degalų.
Viešųjų ryšių agentūra „Visus Bonus“
www.auto-bild.lt