Ar tikrai automobilių turgūs po truputį nyksta?

2009 metais prekyba naudotais automobiliais Lietuvoje smarkiai nesumažėjo, tačiau mašinų turgavietės jau nebe pirmus metus sparčiai tuštėja – jas nukonkuruoja internetas.

 

Jei lygiai prieš metus pačioje didžiausioje Lietuvoje automobilių turgavietėje Kaune kasdien buvo siūloma parduoti po septynis–aštuonis tūkstančius naudotų automobilių, tai dabar šis skaičius sumažėjęs penktadaliu. Kituose šalies automobilių turguose situacija dar blogesnė. Rietavo bei Šiaulių automobilių turgavietės uždarytos, nerimo dėl ateities apimti ir Radviliškio turgaus vadovai.

O štai nebe pirmus metus naudotų automobilių versle besisukantys uteniškiai nosies nenukabina. Šį turgų valdančios įmonės “Bleiras” vadovas Paulius Šinkūnas sako, kad “pernai nuo lapkričio vidurio lyg ir pasijuto šiokie tokie prekybos atsigavimas požymiai, dabar viena aikštelė per dieną parduoda iki pusės šimto nenaujų automobilių”. Tiesa, žodis “turgavietė” Aukštaitijoje pradėtas suprasti kitaip. Anksčiau nenaujos mašinos tam tikrą savaitės dieną ir tam tikromis valandomis buvo pardavinėjamos tikrame turguje. O dabar visi pirkti siūlomi automobiliai eksponuojami nuolatinėse prekybos aikštelėse, į kurias atvažiuoti pasižiūrėti galima kiekvieną dieną, o su mašinos savininku susisiekti telefonu. Tie patys automobiliai siūlomi ir internete. Toks pats prekybos būdas pasiteisino ir sostinėje.

Palankiausias metas pirkti

Šalia Vilniaus įsikūrusią Gariūnų automobilių turgavietę eksploatuoja UAB “Geruda”. Jos technikos direktorius Algirdas Milčiūnas sakė, kad “šiuo metu ne visos ekspozicinės aikštelės užpildytos, nors pasakyti, kad prekyba visai apmirusi, negalima”. Iš viso Gariūnuose stovi apie keturis tūkstančius automobilių, o per dieną parduodama apie kelis šimtus.

Pasiūlos pikas buvo per pirmus tris 2009 metų mėnesius, kai verslininkai 2008 m. pabaigoje Vakarų Europoje prisipirko labai daug nenaujų mašinų, o užsienio pirkėjai praėjusių metų pradžioje buvo pradingę iš Lietuvos: dėl negautų Šengeno vizų, dėl muitų politikos naudotiems automobiliams pasikeitimo Rusijoje, Baltarusijoje ir Kazachstane. Dauguma mašinų stovėjo po kelis mėnesius, kol pagaliau verslininkai buvo priversti jas parduoti patirdami nuostolių. Nuo vieno automobilio vidutiniškai buvo prarandama 600–800 eurų. Apie 10–15 proc. kritusios naudotų automobilių kainos išsilaikė iki 2009-ųjų lapkričio, kai staiga vėl smarkiai išaugo pirkėjų iš užsienio skaičius. Tada kainos šoktelėjo maždaug dešimtadaliu, tačiau dabar jos ir vėl sumažėjo iki buvusio lygio, nes po Naujųjų metų jaučiamas prekybos atoslūgis. Taigi dabar pats geriausias metas pirkti naudotą automobilį.

FOTO: automobilių turgavietės Lietuvoje po truputį virsta nuolatinėmis naudotų automobilių pardavimo aikštelėmis

Vilniuje – naujesnės ir brangesnės

Šalies sostinėje siūlomos kur kas naujesnės ir brangesnės mašinos nei kitose turgavietėse ar padavimo aikštelėse. Būtent tokių Gariūnuose ir ieško pirkėjai, kurių nemaža dalis yra iš Lietuvos. Jų įsigyjamas automobilis vidutiniškai kainuoja ne mažiau 3–4 tūkstančių eurų (10,5–14 tūkst. Lt).

Deje, visose šalies automobilių turgavietėse pirkėjai yra diferencijuojami. Pirkėjai iš Lietuvos visose jose nelabai laukiami, nes: beveik visi reikalauja varyti mašiną patikrinti į servisą, perka tik po vieną automobilį, tad ir kainos saviems yra penktadaliu didesnės negu užsieniečiams, tad ir kainos saviems yra penktadaliu didesnės negu užsieniečiams, nes valstybei, jei mašina pasilieka šalyje, dar reikia sumokėti mokesčius.

Kaune – pačios pigiausios regione

Su tuo, kad Lietuvos automobilių turgavietės iš esmės skirtos tik užsienio pirkėjams, sutinka ir didžiausią šalies automobilių turgų Kaune eksploatuojančios bendrovės “Varanas” direktorius Valentinas Naujanis. “Nors kiekvienas klientas, nesvarbu iš kur jis atvyko, yra laukiamas, – sakė direktorius, – vis dėlto reikia sutikti, kad pardavėjai labiausiai laukia užsieniečių, kurie, pasitaiko , kad iš karto nuperka visą tralą (jame telpa devyni automobiliai) mašinų”.

Kaune kasdien siūloma apie septynis tūkstančius naudotų automobilių. Vienas verslininkas tralą mašinų parduoda vidutiniškai per keturias dienas. Karščiausios prekybos dienos – antradienis ir trečiadienis.

Šiuo metu daugiausiai pirkėjų atvažiuoja iš Baltarusijos, Lenkijos ir Vidurinės Azijos šalių – Kazachstano, Kirgizijos, Uzbekijos ir kt. Iš Lenkijos, pavyzdžiui, atvažiuoja arčiausiai Lietuvos esančių vaivadijų gyventojai, mat jie spėjo įsitikinti, kad Kauno turguje mašinos pačios pigiausios tūkstančio kilometrų spinduliu. “Anksčiau labai daug lenkų patys važiuodavo pirkti mašinų į Vakarus. Tačiau per keletą pastarųjų metų jie spėjo įsitikinti, kad jei ten neperki bent vieno tralo naudotų automobilių, ten atsieina brangiau nei Kauno turguje, – pasakojo turgavietės vadovas. – Todėl ir lenkai pamėgo Kauno turgų. Labiausiai jie pageidauja vokiečių gamybos modelių”.

Tiesa, ir pačioje Vakarų Europoje šiuo metu naudotų automobilių pasiūla sumažėjo. Ypač tai pasakytina apie Vokietiją, kurioje didelė dalis dar visai neblogų egzempliorių dėl valdžios dalintų kompensacijų atsidūrė po sąvartynų presais. Todėl šioje šalyje naudotų automobilių kainos išaugo ketvirtadaliu ir mūsų verslininkams jų jau neapsimoka pirkti. Pagrindinės “užpirkimo” rinkos dabar yra Prancūzija bei Italija, kur automobiliai, deja, ne taip kruopščiai prižiūrimi kaip Vokietijoje.

Jonas Okmanas

Išvada

Išlaikyti populiarumą turgavietėms vis sunkiau, nes mažėjant perkančiųjų krinta ir pardavimas. Pirkėjai iš Lietuvos jau beveik visai nevažiuoja (bent pasižiūrėti) naudotų mašinų į turgavietes, o ieško jų internete. Tad nenuostabu, kad turgavietėse dirbantys naudotų automobilių pardavėjai gerų naujienų artimiausiu metu visiškai nesitiki. Pasak jų, per artimiausius penkerius metus situacija tik blogės. Išliks tik patys geriausi ir stambiausi, turintys patikimus partnerius Vakarų Europos naudotų automobilių aikštelėse, kuriose nenaujų mašinų pirkėjams tinkamų modelių (pirmiausiai pagal kainą) smarkiai mažėja. O sausis ir vasaris yra patys geriausi mėnesiai pirkti naudotą automobilį, nes dėl kritusios paklausos jų kainos pačios mažiausios. Ir nepamirškite dar pasiderėti, nes turguje prašoma kaina nėra galutinė.

Beveik kiekvieno skoniui

Pasiūla šalies turgavietėse labai įvairi, atitinka daugelio pirkėjų skonį. Čia dar galima rasti ir 1987 m. Opel Kadett už 200 eurų, ir 30 tūkst. eurų kainuojantį Lexus RX visureigį. Tarkime, baltarusiai perka beveik vien tik dyzelinius modelius, lenkai ieško brangesnių ir naujesnių variantų (ne mažiau kaip už 4 tūkst. eurų), o štai azijiečiai labiausiai pageidauja vadinamųjų “lupenų”, kurių vidutinė kaina – tūkstantis eurų. Uzbekai ir tadžikai labiau nori šviesesnių spalvų mašinų, o baltarusiai – sidabrinių arba juodų. Jei lenkai ir baltarusiai mieliau dairosi į vokiškas mašinas, o rečiau – į japoniškas, tai Vidurinės Azijos pirkėjai “nespjauna” ir į prancūzus, korėjiečius ar italus. Šio regiono pirkėjus
domina tik benzininės modifikacijos. Absoliučiai visi noriai perka ne pirmos jaunystės Mercedes automobilius.
Už 1993 metų gamybos C klasės modelį vidutiniškai prašoma po 3 tūkst. eurų. Populiarūs ir Audi modeliai, o labiausiai ieškomas A4. Jo kainos, priklausomai nuo pagaminimo metų, variklio, kėbulo tipo, įrangos, labai skiriasi. Pavyzdžiui, už 1996 m. Audi A4 sedaną su 1.8 benzininiu varikliu prašoma 2 tūkst. eurų, o už tokį pat penkiais metais jaunesnį modelį – jau 10 tūkst. eurų. Kazachai labai ieško Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero bei Toyota Land Cruiser džipų.

Automobilių turgavietės Lietuvoje

Kauno automobilių turgus (Taikos pr. 135 B)

Tel.: (8-37) 35 38 76
Darbo laikas: pirmadieniais–penktadieniais nuo 8 iki 17 val., šeštadieniais–sekmadieniais nuo 8 iki 18 val.
<!–[if !supportLineBreakNewLine]–>
<!–[endif]–>

Klaipėdos automobilių turgus (magistralė Klaipėda–Kaunas, šeštas kilometras)
Tel.: (8-46) 32 23 21
Darbo laikas: penktadieniais–šeštadieniais nuo 6 iki 13 val.
<!–[if !supportLineBreakNewLine]–>
<!–[endif]–>

Marijampolės automobilių turgus (Gamyklų g. 9)

Tel.: (8-343) 97 246
Darbo laikas: pirmadienis–antradienis nuo 6 iki 14 val.

Nuolatinės aikštelės darbo laikas: pirmadienis–sekmadienis nuo 8 iki 17 val.

Radviliškio automobilių turgus (Maironio g. 151)
Tel.: (8-422) 51 196
Darbo laikas: ketvirtadieniais nuo 6 val.
Nuolatinės aikštelės darbo laikas: pirmadienį–penktadienį nuo 8 iki 17 val

Utenos automobilių turgus (Aukštaičių g. 10)
Tel.: (8-389) 75 198

Darbo laikas: šeštadieniais ir sekmadieniais nuo 6 iki 14 val.
Nuolatinės aikštelės darbo laikas: pirmadieniais–šeštadieniais, nuo 6 iki 19 val

<!–[if !supportLineBreakNewLine]–>Vilniaus Gariūnų automobilių turgus (Gariūnų g. 49, Vilnius)
Tel.: (8-5) 264 10 28
Darbo laikas: šeštadieniais nuo 7 iki 14 val.
Nuolatinės aikštelės darbo laikas: pirmadieniais–sekmadieniais nuo 8 iki 18 val.

„Autobild Lietuva“ Nr. 1 (112), 2010 01 02–01 15

www.auto-bild.lt

Jei lygiai prie‰ metus paãioje
didÏiausioje Lietuvoje automobili˜
turgavietòje Kaune kasdien buvo
siloma parduoti po septynis–a‰tuonis
tkstanãius naudot˜ automobili
˜, tai dabar ‰is skaiãius sumaÏòj
´s penktadaliu. Kituose ‰alies
automobili˜ turguose situacija dar
blogesnò. Rietavo bei ·iauli˜ automobili
˜ turgavietòs uÏdarytos, nerimo
dòl ateities apimti ir Radvili‰kio
turgaus vadovai.
O ‰tai nebe pirmus metus naudot
˜ automobili˜ versle besisukantys
uteni‰kiai nosies nenukabina. ·∞
turg˜ valdanãios ∞monòs “Bleiras”
vadovas Paulius ·inknas sako, kad
“pernai nuo lapkriãio vidurio lyg ir
pasijuto ‰iokie tokie prekybos atsigavimo
poÏymiai, vienojo aik‰telòje
per dienà parduodama iki pusòs
‰imto nenauj˜ automobili˜”. Tiesa,
Ïodis “turgavietò” Auk‰taitijoje pradòtas
suprasti kitaip. Anksãiau nenaujos
ma‰inos tam tikrà savaitòs
dienà ir tam tikromis valandomis
buvo pardavinòjamos tikrame turguje.
O dabar visi pirkti silomi
automobiliai eksponuojami nuolatinòse
prekybos aik‰telòse, ∞ kurias
atvaÏiuoti pasiÏiròti galima kiekvienà
dienà, o su ma‰inos savininku
susisiekti telefonu. Tie patys automobiliai
silomi ir internete. Toks
pats prekybos bdas pasiteisino ir
sostinòje.
Palankiausias metas pirkti
·alia Vilniaus ∞sikrusià Garin˜
automobili˜ turgaviet´ eksploatuoja
UAB “Geruda”. Jos technikos direktorius
Algirdas Milãinas sakò,
kad “‰iuo metu ne visos ekspozicinòs
aik‰telòs uÏpildytos, nors pasakyti,
kad prekyba visai apmirusi, negalima”.
I‰ viso Garinuose stovi
apie keturis tkstanãius automobili˜,
o per dienà parduodama apie kelis
‰imtus.
Pasilos pikas buvo per pirmus
tris 2009 met˜ mònesius, kai verslininkai
2008 m. pabaigoje Vakar˜
Europoje prisipirko labai daug nenauj
˜ ma‰in˜, o uÏsienio pirkòjai
praòjusi˜ met˜ pradÏioje buvo prading
´ i‰ Lietuvos: dòl negaut˜ ·engeno
viz˜, dòl muit˜ politikos naudotiems
automobiliams pasikeitimo
Rusijoje, Baltarusijoje ir Kazachstane.
Dauguma ma‰in˜ stovòjo po kelis
mònesius, kol pagaliau verslininkai
buvo priversti jas parduoti patirdami
nuostoli˜. Nuo vieno automobilio
vidutini‰kai buvo prarandama
600–800 eur˜. Apie 10–15 proc. kritusios
naudot˜ automobili˜ kainos
i‰silaikò iki 2009-˜j˜ lapkriãio, kai
staiga vòl smarkiai i‰augo pirkòj˜ i‰
uÏsienio skaiãius. Tada kainos ‰oktelòjo
maÏdaug de‰imtadaliu, taãiau
dabar jos ir vòl sumaÏòjo iki buvusio
lygio, nes po Nauj˜j˜ met˜ jauãiamas
prekybos atoslgis. Taigi dabar
pats geriausias metas pirkti naudotà
automobil∞.
Vilniuje – naujesn∂s
ir brangesn∂s
·alies sostinòje silomos kur kas
naujesnòs ir brangesnòs ma‰inos nei