[imagebrowser id=37]
Iki šiol naudotas techninės apžiūros talonas artimiausiu metu taps Lietuvos automobilizmo istorija. Jį pakeis didelė žalios spalvos vandens ženklais apsaugota techninės apžiūros ataskaita.
Dar šių metų rugsėjo pradžioje kiekvienas vairuotojas, perėjęs techninę automobilio apžiūrą, gaudavo kelis šį faktą patvirtinančius dokumentus: lipdukus, klijuojamus ant mašinos valstybinių numerių, techninės apžiūros taloną (nedidelį maždaug banko kortelės dydžio lapelį) bei techninės apžiūros rezultatų kortelę (rausvą lapą).
Su savimi buvo privalu vežiotis tik techninės apžiūros taloną bei būti prisiklijavus lipdukus. Rausvasis lapas (techninės apžiūros rezultatų kortelė) buvo visiškai nereikalingas. Jį buvo galima išmesti.
Tačiau šių metų rugsėjo 15-ąją įsigaliojo susisiekimo ministro Eligijaus Masiulio įsakymas, naikinantis iki šiol naudotus techninės apžiūros talonus. Tai reiškia, kad po rugsėjo 15-osios techninę apžiūrą perėjęs vairuotojas gauna tuos pačius ant mašinos numerių klijuojamus du lipdukus bei didelę (A4 formato) žalios spalvos vandens ženklais apsaugotą ataskaitą.
Paprasčiau tariant, iki tol naudotas rausvas dažnam vairuotojui visiškai nereikalingas lapas tapo žaliu, vandens ženklais apsaugotu dokumentu. Nuo šiol jį privalu su savimi vežiotis kaip iki tol naudotus techninės apžiūros talonus
Naujoje ataskaitoje – daug svarbios informacijos
Į ankstesnius techninės apžiūros talonus buvo įrašyta labai mažai informacijos: nurodoma mašinos markė ir modelis, valstybinis numeris bei nuo kada iki kada galioja techninė apžiūra. Šie talonai dažnai būdavo klastojami – atšviečiami ar ištaisoma galiojanti techninės apžiūros data.
Naujoji ataskaita yra visiškai kitoks dokumentas, kuriame pateikiama gana daug duomenų. Ataskaitoje įrašomas automobilio valstybinis numeris, pirmos registracijos data, savininko vardas bei pavardė, degalų rūšis, kilmės šalis ar net rida. Joje taip pat nurodomas mašinos stabdžių, išmetamų teršalų ir žibintų įvertinimas.
Tiesa, pirmosiose ataskaitose, kurias vairuotojai gavo rugsėjo pabaigoje ar spalio pradžioje, nurodomas tik išmetamų teršalų kiekis, bet jau po kelių mėnesių bus rašomas ir stabdžių bei žibintų įvertinimas.
Nauja ir tai, kad ataskaitos apačioje gali būti nurodyti nedideli automobilio trūkumai. Pavyzdžiui, jei atvykę į techninę apžiūrą neturėsite gesintuvo, pirmosios pagalbos rinkinio ar nedegs viena iš dviejų valstybinio numerio apšvietimo lempučių, apžiūrą pereisite, bet šie trūkumai bus įrašyti į ataskaitą. Todėl juos, suprantama, artimiausiu metu vis dėlto turėsite pašalinti.
„Jei vairuotojas, kurio automobilyje rasta smulkių gedimų, perėjo techninę apžiūrą, bet artimiausiu metu trūkumų nepašalino, policijos pareigūnai neturėtų to toleruoti ir bausti už šį pažeidimą“, – sako Kelių ir civilinės aviacijos departamento saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis.
Krizei pasibaigus laukia dar viena naujovė
Vairuotojai neturėtų nerimauti, kad įsigaliojus šiai naujovei gali šoktelėti techninės apžiūros įkainiai. Iš tiesų jie lieka nepakitę (žr. šalia pateikiamus duomenis).
Bet ši naujiena nėra paskutinė. Šiuo metu techninės apžiūros stočių duomenų bazės yra sujungtos su Kelių transporto priemonių registru (prižiūri VĮ „Regitra“), Valstybinės kelių transporto inspekcijos bei draudikų biurų informacinėmis sistemomis.
Jau ateinančių metų pradžioje prie jos prisijungs ir mūsų šalies policija. Ar automobilis techniškai tvarkingas, policijos pareigūnai galės patikrinti į duomenų bazę įvedę mašinos valstybinį numerį. Sistema pateiks visą techninės apžiūros metu surinktą informaciją. Taigi policijos pareigūnai galės patikrinti, ar nepasibaigęs privalomasis civilinės atsakomybės draudimas, pasitikslinti kitą informaciją.
Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis mano, kad pasibaigus krizei ir pritarus Susisiekimo ministerijai būtų galima atsisakyti ir techninės apžiūros ataskaitos bei ant valstybinių numerių klijuojamų lipdukų.
Juos pakeistų kur kas geriau apsaugotas vienas lipdukas, kuris būtų klijuojamas ant vidinės priekinio lango pusės. Įsigaliojus tokiai naujovei techninė apžiūra turėtų brangti. Kol kas nėra tiksliai apskaičiuota kiek, bet manoma, kad ji pabrangtų maždaug 3–4 litais.
Mindaugas Malinauskas
Martyno Ambrazo nuotr.
Nedideli trūkumai, leidžiantys pereiti techninę apžiūrą*
1. Nėra pirmosios pagalbos rinkinio
2. Nėra gesintuvo
3. Išjungus žibintus jie „neužsimerkia“ (pavyzdžiui, Ford Probe automobiliuose)
4. Nešviečia vienas iš dviejų atbulinės eigos žibintų
5. Nešviečia viena iš dviejų valstybinio numerio lempučių
6. Pažeistas pedalo guminis antdėklas
7. Galinės ašies stabdymo jėga siekia ne mažiau kaip 80 proc. priekinės ašies stabdymo jėgos
* šiuo metu patvirtintas dvylikos nedidelių trūkumų (kiti punktai nepateikiami, nes galioja sunkiasvoriams automobiliams), kuriems esant leidžiama pereiti techninę apžiūrą iš pirmo karto, sąrašas. Artimiausiu metu šį sąrašą ketinama praplėsti iki 62 punktų.
Techninės apžiūros įkainiai, taikomi lengviesiems automobiliams
Be dujinės įrangos | Su dujine įranga | |
Pirmą kartą | 42 Lt | 73 Lt |
Pakartotinė apžiūra | 6–21 Lt | 12–37 Lt |
Kasmet į techninę apžiūrą atvažiuoja per 700 tūkst. automobilių. Iš pirmo karto techninę apžiūrą pereina beveik 58 proc. mašinų, o likusiems 42 proc. automobilių savininkų tenka apsilankyti antrą ar net trečią kartą.
www.auto-bild.lt