Transporto priemonės remontas gali kainuoti nemažai pinigų. Tie, kurie paisys „Auto Bild Lietuva” pateiktų patarimų, rečiau lankysis automobilių servisuose.
Gelbėkite, atėjo serviso sąskaita! Net trumpas apsilankymas automobilių dirbtuvėse gali kainuoti ne vieną ir ne du šimtus litų, o kur kas daugiau. Nėra ko stebėtis, nes pakeisti pagrindinį variklio diržą kai kuriuose servisuose kainuoja nuo 150 iki 500 litų. Tai kelia susierzinimą, ypač šiais sunkiais laikais. Bet daugelio brangiai kainuojančių mašinos gedimų galima išvengti naudojant nebrangias automobilio priežiūros priemones.
Svarbus patarimas: niekada neignoruokite pirmųjų „ligos” simptomų, nes sugedusios automobilio detalės pačios nepasitaisys. Stabdžiams pradėjus džergžti arba pasigirdus generatoriaus dirželio cypimui tuojau pat vykite į servisą.
Jeigu metalas trinasi į metalą, vadinasi, atitarnavo stabdžių trinkelės, o nutrūkus generatoriaus ir vandens siurblio diržui galite rimtai apgadinti variklį. Tad norintiems prailginti savo automobilio gyvenimą patariame reguliariai užsukti į dirbtuves atlikti savo transporto priemonės techninės apžiūros ir laikytis 15 toliau pateikiamų „Auto Bild Lietuva” patarimų.
Loreta Žilinskaitė
1. Kėbulo priežiūra
Saulės spinduliai, vabzdžių liekanos, paukščių išmatos – tai kasdieniai mašinos apsauginio dažų sluoksnio (arba lako) kenkėjai. Šį sluoksnį galima apsaugoti poliruojant vašku.
Pavojus: neprižiūrėtas apsauginis dažų sluoksnis mažina automobilio išliekamąją vertę.
Pagalba: dažytą mašinos paviršių per metus reikia du arba tris kartus nuvaškuoti.
Patarimas: jeigu ant lakuoto mašinos paviršiaus susidaro vandens lašeliai – lako apsauga gera.
2. Dažų apsauga
Ar jums dažnai tenka važiuoti greitkeliu? Jei taip, tuomet turėtumėte gerai ištyrinėti savo mašinos priekį. Iš po priekyje važiuojančių transporto priemonių ratų lekiantys akmenėliai gali palikti žymes ant variklio dangčio ar sparnų. Šias vietas galima apsaugoti permatoma lipnia juostele.
Pavojus: tose vietose, kuriose dažai atšoka ar nusilupa, gali pradėti rūdyti skarda.
Pagalba: mašinos priekį gali apsaugoti permatoma lipni juostelė.
3. Papildoma antikorozinė apsauga
Šiuolaikinių automobilių apsauga nuo korozijos, tiesą sakant, turėtų būti nepriekaištinga. Vis dėlto mūsų tyrimai endoskopu nuolat patvirtina, kad ši apsauga galėtų būti dar geresnė. Tie, kurie ypač rūpinasi savo automobiliu, turėtų patikrinti mašinos tuščiavidures ertmes endoskopu ir, jeigu būtina, padengti jas specialiai tam skirtomis priemonėmis.
Pavojus: tuščiavidurės ertmės rūdija iš vidaus į išorę.
Pagalba: padengti jas vašku arba riebalais.
4. Gumos ir plastiko priežiūra
Plastikiniai ir guminiai elementai, veikiami aplinkos, sensta, be to, yra jautrūs netinkamoms valymo priemonėms. Atsargiai naudokite tas priemones, kurių pagrindą sudaro mineraliniai tepalai ir kurių sudėtyje yra daug šveičiamųjų dalelių. Jos gali pažeisti gumines ir plastikines mašinos detales.
Pavojus: dėl aplinkos poveikio plastikas tampa trapus.
Pagalba: paviršių reguliariai padengti apsaugos priemonėmis.
Patarimas: saulės atokaitoje paliktos mašinos prietaisų skydelį nuo tiesioginių saulės spindulių apsaugos paprasta skepeta.
5. Reguliariai plauti
Svarbus darbas važiuojant į automobilių plovyklą: prieš mašinos plovimą aukšto slėgio valymo aparatu reikia išvalyti purvą iš visų uždarų vietų, pvz., iš po sparnų.
Pavojus: purvo sankaupos – rūdžių magnetai.
Pagalba: išvalyti sunkiai prieinamas vietas ir tuščiavidures ertmes.
Patarimas: aukšto slėgio siurblys ištrauks lapus iš visų užkaborių.
6. Tikrinti variklio alyvą
Jeigu prietaisų skydelyje užsidega kontrolinė lemputė, reikia nedelsiant papildyti alyvos. Lemputė įsižiebia tuomet, kai alyvos lygis būna mažesnis negu minimalus.
Pavojus: variklio gedimai dėl alyvos stygiaus.
Pagalba: alyvą būtina tikrinti kas 14 dienų ir prieš ilgesnę kelionę.
7. Dantytojo diržo keitimas
Galima klasta: gamintojas instrukcijoje pataria, kada keisti dantytąjį diržą, bet jeigu šis sutrūksta anksčiau numatyto termino, gamintojas gali jį pakeisti arba ne – tai priklauso nuo jo malonės. Išimtis: nebent automobilis dar yra garantinis. Dėl šios priežasties reikia pedantiškai laikytis gamintojo rekomendacijų dėl dantytojo diržo priežiūros.
Pavojus: nutrūkus diržui kyla pavojus variklio gyvybei.
Pagalba: reguliariai keisti variklio diržą, laikytis privalomų keitimo intervalų.
8. Tikrinti slėgį padangose
Kaip atpažinti subliūškusią padangą? Net patyrę vairuotojai ne visuomet laiku pamato, kad padangoje trūksta slėgio. Jeigu padangoje trūksta oro, važiuojant greitkeliu dideliu greičiu ji gali kaisti, atšokti nuo ratlankio ar sprogti, o tai – grėsmė jūsų saugumui.
Pavojus: padangos pažeidimas prie ratlankio, didelė sprogimo tikimybė.
Pagalba: tikrinti slėgį padangose kas 14 dienų ir prieš ilgesnę kelionę.
Patarimas: padidinus slėgį padangose nuo 0,3 iki 0,5 baro, pavyks gerokai sumažinti degalų sąnaudas.
9. Tikrinti oro kondicionierių
Automatinis oro kondicionierius – uždaras įrenginys. Faktiškai per metus iš jo išgaruoja apie dešimt procentų šaldiklio. Džiovintuvas (kondicionieriaus sistemos sudedamoji dalis) taip pat susidėvi, jis turi būti keičiamas kas trejus metus.
Pavojus: kondicionieriaus kompresoriaus gedimai brangiai kainuoja.
Pagalba: kondicionieriaus sistemą tikrinti kas dvejus trejus metus.
10. Gedimus šalinti nedelsiant
Užteršti filtrai ir sutrūkinėjęs paskirstymo dirželis – tai didesnės degalų sąnaudos arba tikimybė numarinti variklį. Netinkamai prižiūrima stabdžių sistema, laiku nesuremontuota važiuoklė ar pakaba kelia grėsmę jūsų ir aplinkinių saugumui.
Pavojus: brangiai kainuojantys automobilio gedimai dėl aplaidžios techninės mašinos priežiūros.
Pagalba: rimtas požiūris į mažus gedimus.
11. Vengti trumpų distancijų važiuojant šaltu varikliu
Dažnai startuojant šaltu varikliu labiausiai dyla guoliai, nes alyva nespėja tinkamai įšilti. Pasekmė: degalų ir kondensato sankaupos alyvoje.
Pavojus: degalai ir kondensatas kaupiasi variklio alyvoje.
Pagalba: dažniau keisti variklio alyvą.
Patarimas: baltos nuosėdos ant alyvos dangtelio byloja apie vandens sankaupas alyvoje.
12. Atsargiai važiuoti prie kelkraščio
Specialistai kalba apie padangų „atmintį”: jeigu jų guma blogai prižiūrima arba važiuojama esant per mažam slėgiui jose, padangų konstrukcijoje atsiranda beveik nepastebimų pažeidimų. Anksčiau ar vėliau tai sukels rimtą padangos defektą.
Pavojus: slapti pažeidimai gali sukelti padangos sprogimą.
Pagalba: prie kelkraščio privažiuoti iš lėto ir atsargiai.
13. Pradėti važiuoti dideliu greičiu tik įšilus varikliui
Jeigu šaltu varikliu greičio pedalas nuspaudžiamas iki galo, padidėja detalių dilimo galimybė. Patariame: vandens temperatūra turėtų būti apie 90 laipsnių, o variklio alyva turėtų būti įšilusi mažiausiai iki 75 laipsnių Celsijaus. Būtent variklio alyvai reikia daugiau laiko, kad pasiektų tinkamą temperatūrą. Problema: daugelyje šiuolaikinių automobilių nerodoma nei alyvos, nei vandens temperatūra.
Pavojus: blogai sutepti guoliai, didelis variklio detalių dilimas.
Pagalba: nedidelės apsukos važiuojant pirmuosius kilometrus.
14. Ramiai perjungti pavaras
Kairioji pėda nuolat padėta ant sankabos pedalo turi įtakos greitesniam jos susidėvėjimui. Šiurkščiai jungiant pavaras girdėti pašalinių garsų, smarkiai dėvisi sinchronizatorius. Rezultatas: sankaba neatlaikys 15 000 km, pavarų dėžė smarkiai nusidėvės.
Pavojus: didelis sankabos ir pavarų dėžės nusidėvėjimas.
Pagalba: sankabos pedalą minti ir pavaras keisti neskubant.
15. Laikytis saugaus atstumo
Užsidega žalia šviesoforo šviesa: visu leistinu greičiu iki kito šviesoforo, užsidegus raudonai šviesai – staigiai „kalama” per stabdžius, o paskui vėl staigus sprintas. Šitaip važiuojant – greitas stabdžių ir transmisijos sistemos dilimas garantuotas.
Pavojus: didelis transmisijos sistemos dilimas.
Pagalba: važiuoti tolygiai, laikytis saugaus greičio.
Patarimas: važiuojant ramiai ir tolygiai degalų sąnaudas galima sumažinti iki 30 proc.
Išvada
Kiekvienas vairuotojas gali pats sėkmingai sumažinti savo automobilio remonto išlaidas. Tie, kurie automobiliu važinėja kiekvieną dieną, pažįsta kiekvieną įprastai jo skleidžiamą garsą ir pastebi net menkiausius pokyčius. Svarbiausia – į bet kokius pokyčius kuo skubiau reaguoti ir pašalinti jų priežastis, kol jos netapo brangiai kainuojančiu remontu.
www.auto-bild.lt